Dřevěné bedny nalezené na půdě domu Na Foltovně v Rožmitále p. Třemšínem...

Dřevěné bedny nalezené na půdě domu Na Foltovně v Rožmitále p. Třemšínem ukrývaly poklad v podobě asi tisíce starých skleněných negativů. | foto: Rudolf Šimek

Znalci dumají nad záhadným fotoarchivem. Snímky navíc ničí plíseň

  • 58
Odborníci zkoumají tisícovku dobových snímků, které začátkem roku našli dělníci na půdě domu nedaleko Rožmitálu před Třemšínem. Snaží se určit, kterému ze známých příbramských fotografů minulého století archiv patřil. Stopy vedou k Václavu Petříkovi.

Záhadou se zabývají odborníci ze Státního okresního archivu v Praze i v Příbrami. A pátrání je už několikrát svedlo na falešnou stopu.

"Zvažovali jsme, zda se nejedná o slavného rodáka z Příbrami Františka Drtikola. V roce 1908 se tu snažil zavést ateliér, a dokonce tu několik fotografií udělal," říká ředitelka příbramského archivu Věra Smolová.

Podle ní místní nechtěli chodit k začátečníkovi, kterým Drtikol tehdy byl, a tak město brzy opustil.

Známou firmou byl v té době fotograf Mos, křestním jménem pravděpodobně Jan. Jeho ateliér, který po něm vedl Antonín Mattas a následně Otakar Mrkvička, ve městě fungoval až do 50. let.

Právě Mosova značka se nakonec na jedné z nalezených fotografií našla. Jak se odborníci domnívají, ani on nebyl původním majitelem fotoarchivu.

Po důkladném procházení snímku za snímkem se totiž ukázalo, že mezi fotografiemi byla ta se značkou Mose ojedinělá. A navíc mladší než podstatná část nálezu.

Ředitelka: Chci zjistit jména portrétovaných

"Pak mě kolegyně upozornila na rekvizity. Porovnaly jsme je s fotografiemi v našem archivu a zjistily, že se pravděpodobně jedná o Václava Petříka, nájemce ateliéru po Drtikolovi," popisuje složité pátrání Smolová s tím, že ani toto zjištění, jak už jsou archiváři zvyklí, není stoprocentní.

Konečné rozuzlení příběhu komplikuje právě skutečnost, že ateliéry procházely rukama několika majitelů.

Navíc: "Když restaurátoři udělali chemický rozbor, zjistili na destičkách živé plísně. Prý mohou být zdraví škodlivé, takže se ničeho raději nemáme dotýkat," vysvětluje ředitelka.

Pražským specialistům proto musí odvézt i zbylé fotografie. Ty pak odborníci vydezinfikují, zbaví destičky papíru s dochovanými záznamy o zákaznících a každý z tisíce obrázků pak uloží do speciální obálky.

"Mým cílem je dohledat údaje o lidech, kteří si fotky nechávali vyvolat, protože jsou mezi nimi známá příbramská jména. Chtěla bych také zjistit, kdo jsou portrétovaní, a vydat o tom třeba knihu. Teď ale musíme zachránit, co se dá, protože se dá předpokládat, že obraz na destičkách bude postupně mizet," říká Smolová.

Vzhledem k množství fotografií to však podle ní potrvá ještě několik let.