Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha nedá Metrostavu zálohu na stavbu Blanky. Dluží mu už 1,5 miliardy

  18:59aktualizováno  18:59
Praha neposkytne Metrostavu zálohu ve výši 2,5 miliardy korun na budoucí práce na tunelovém komplexu Blanka. Chce se ale alespoň pokusit proplatit v nejbližší době to, co je možné. Od loňského května totiž firmě neproplácí faktury za odvedené práce, Metrostavu tak už dluží zhruba 1,5 miliardy korun.

Tunel Blanka - Výjezd z tunelu na Letné | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Město situaci vysvětluje tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly.

"Metrostav se zúčastnil dnešního jednání rady města a výsledkem je, že město co nejdříve zaplatí veškeré faktury, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Zbylé faktury, ve kterých jsou obsaženy vícepráce, jsou podrobovány analýze," uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

Praha chtěla původně situaci vyřešit tím, že by poskytla Metrostavu zálohu. To však kritizoval opoziční zastupitel a bývalý náměstek primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD). Vyplacením zálohy by se rada města podle něj vystavovala riziku porušení zákona o veřejných zakázkách a záloha by mohla být považována za zakázanou veřejnou podporu.

"Je zřejmé, že primátor Bohuslav Svoboda si neví s celou záležitostí rady. Vytváří tak riziko, že dojde k zastavení a zakonzervování stavby. Hlavnímu městu také hrozí sankce za pozdní úhradu vystavených faktur," řekl Březina.

Vedení města vysvětlovalo pozastavení plateb pro Metrostav tím, že během výstavby tunelu došlo v projektu k významným změnám a ty je nejprve potřeba zkontrolovat. Jde asi o 2 300 položek, uvedla už dříve mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Podle primátora se Karel Březina snaží vyvolat dojem, že jde v souvislosti s Blankou o neprůhledné operace.

"On sám byl přitom za Blanku po celý rok v roli radního pro dopravu zodpovědný a předložil radě materiál, kterým se stanovila finální cena ve výši téměř 38 miliard korun. Já jsme naopak zadal analýzu nákladů Blanky a podařilo se nám díky tomu snížit investiční náklady o dvě miliardy," dodal Svoboda.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát 28 miliard. Na začátku roku 2011 ale současné vedení Prahy zjistilo, že by Blanka měla být ještě o 10 miliard dražší. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena tak teď činí 36 miliard korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.