Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Placení kartou v tramvaji je začátek. Systém umí vybrat jízdné i zpětně

  17:01aktualizováno  17:01
Od dubna je možné v některých tramvajích v Praze platit za lístek kartou. Do budoucna toho ale podobná zařízení podle Jana Kubíčka, ředitele rozvoje obchodu ČSOB, mohou nabídnout mnohem víc. Například systém v Ostravě cestujícímu sám zpětně strhne nejvýhodnější variantu jízdného.

Jan Kubíček, ředitel rozvoje obchodu ČSOB | foto: Metro.cz

Co všechno zařízení v tramvajích umí?
Ta zařízení jsou chytrá, umí číst nejen platební, ale třeba i dopravní karty. Není problém, aby načetlo třeba Lítačku a ukázalo cestujícímu, dokdy mu platí kupon. V Plzni už to funguje skoro rok ve všech vozech MHD.

Kupují lidé jízdné kartou i jinde než v Praze?
První byl Liberec. Na obou linkách mezi Ještědem a zoo se prodává sto jízdenek denně. Následovaly Brno a Plzeň a další budou brzy přibývat.

Není problém s bezkontaktností? Mají všichni moderní kartu?
Česko je evropským lídrem v bezkontaktních kartách, do dvou let budou všechny karty bezkontaktní. Čísla z prvních pražských tramvají s validátory ukazují, že poměr zahraničních a domácích plateb je 50 na 50, kromě Slovenska jsou nejčastější platby ze západní Evropy.

Není Praha s placením kartou v MHD trochu pozadu?
V porovnání s Plzní nebo Libercem ano, ale je to dané tím, že v metropoli by investice byla několikanásobně větší, opatrnost je proto namístě. Třeba v Plzni jsme instalovali 370 validátorů, v každém voze je jeden. Praha jich má několikanásobně více. (Dopravní podnik měl k ­1.­lednu 2016 1175 autobusů a ­921 tramvajových vozů, pozn. red.)

Jaká bude budoucnost?
Za deset let asi ještě plastové karty budou, jak bankovní tak dopravní, ale většina lidí už bude mít virtuální kartu v mobilu nebo cloudu.

A něco modernějšího? Experimentuje se s různými možnostmi.
Jako banka jsme zkoušeli krevní řečiště nebo biometriku obličeje. Nedokážu odhadnout, co se prosadí. Obecně řečeno, banky jsou konzervativní instituce, prvořadá je právě bezpečnost informací, proto nikdy nebudou lídrem v podobných inovacích.

Co mohou tedy cestující očekávat?
Placení kartou v parkomatech a MHD je základem pro smart city, tedy inteligentní řešení pro město. To umožní cestující zvýhodňovat za parkování na okraji města, za používání MHD. To vše je snadno naprogramovatelné, město může řídit dopravní toky. Systém lze spojit i s mýtem.

Buďte konkrétnější.
Teď v Praze přiložíte v tramvaji 22 kartu a dostanete jízdenku, jejíž cena se odečte z vašeho účtu. Ale dokážeme jízdenky zúčtovat i jednou za tři dny nebo po dovršení nějakého limitu. Od června v Ostravě si budete moci při nástupu a výstupu do a z MHD „pípnout“ svou bankovní kartou a systém vám zpětně sám vybere nejvýhodnější variantu jízdného – a to vše bez papírové jízdenky.

Co revizoři?
Revizor má speciální zařízení, přiložíte platební kartu a on ji zkontroluje.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.