Stát plánuje dálnici D3 v kraji poddolovaným územím (Ilustrační snímek)

Stát plánuje dálnici D3 v kraji poddolovaným územím (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Plánovaná trasa D3 přes Jesenici je nebezpečná, hrozí propady půdy

  • 6
Zamýšlenou dostavbu dálnice D3 z Prahy na jih Čech může kromě soudních sporů ohrozit i výsledek geologického průzkumu. MF DNES získala posudek, který navrhovanou trasu dálnice D3 označuje za nebezpečnou. Území je totiž poddolované.

Ministerstvo dopravy o dokumentu dosud vůbec nevědělo. Až teď v místě nechává provádět geologický průzkum.

Úsek dálnice D3 přes střední Čechy plánuje stát už více než pětadvacet let. Záměr před 14 dny narušil krajský soud, který navrhovanou variantu přes Jesenici zrušil.

Sesuvy půdy a české dálnice

Už před několika lety geologové upozorňovali stát i stavbaře na to, že dálnici D8 na severu Čech může zasypat zemina. To se také stalo. Při červnových povodních se vodou nasáklých 500 tisíc metrů krychlových půdy svezlo na čtyřproudovku po takzvaných kluzných plochách v podloží. Teď se někteří odborníci obávají, aby se něco podobného neopakovalo na plánované dálnici D3 mezi Jílovým u Prahy a Hostěradicemi. Nejenom tento úsek je totiž poddolovaný. Země se tam propadá už nyní. Naposledy v červnu se v Bohulibech vytvořil kráter osm krát deset metrů.

Už dávno předtím však ministerstvo dopravy mohlo vědět, že zvolená trasa může být nebezpečná nebo extrémně nákladná. Hovoří o tom posudek z roku 1996, který má MF DNES k dispozici.

"Výpočtem jsem zjistil, že dojde k poklesům terénu. Ty více či méně ovlivní části dálnice a třeba i plánovaný tunel,"* píše v posudku znalec František Polášek a dodává, že v některých místech nelze vyloučit možnost propadů.

V okolí Jílového, kudy má dálnice vést, se totiž stovky let těžilo zlato.

"Pokud by bylo možné zvolit jinou trasu dálnice D3, stavba by se vyhnula technickým i ekonomickým obtížím. Doporučuji jinou trasu bez vlivů hornické činnosti,“ napsal před sedmnácti lety Polášek.

Ministerstvo objednalo vlastní posudek

Posudek si u něj objednaly tehdejší Rudné doly Příbram. Ministerstvo dopravy říká, že zatím podobné informace nemá.

"Nicméně případné stavbě dálnice by předcházel podrobný geologickohydrologický průzkum. Ten už byl zadaný a probíhá. Ověří, zda je území pro trasu dálnice bezpečné," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Posudek se zabývá hlavně trasou D3 mezi Jílovým u Prahy a Hostěradicemi. A ukazuje i skutečnost, že bude stavba dražší, pokud se začne stavět v plánovaném úseku.

"Velmi náročné bude zpevnění podloží. Musí se zajistit veškeré volné dutiny po těžbě. Mělo by se upustit od ražby tunelů a dálnici zaříznout do terénu," navrhnul.

U trasy jsou už teď krátery

Obyvatelé Jílovska se obávají, že se silnice může propadat nebo že se na ní bude sesouvat zemina stejně jako na dálnici D8.

"U Jílového bude na D3 podobná situace jako nyní na D8. "Poddolované je zde všechno. Jestli se D3 postaví v plánovaném úseku, nikdy nebude bezpečná,“ odhaduje místní obyvatel, který si nepřál být jmenován.

Důkazem toho jsou podle něj časté propady půdy v okolí. Podobně jako v Bohulibech u Jílového. Obec leží jen pár set metrů od plánované D3.

"Kvůli silnému dešti se v červnu vytvořil kráter osm krát deset metrů. Letos nebyl jediný. A před deseti lety další," potvrdila Dana Wolfová, starostka Petrova, pod který Bohuliby patří. Místní si pamatují i na další propad jen 400 metrů od plánované dálnice.

Dalším problémem stavby nové D3 by mohlo být zlato. Dálnice sice nemá vést jeho hlavním ložiskem, ale zasahuje do něj. V zemi je ho ještě 7,5 tuny. Takzvané chráněné ložiskové území by se při stavbě rušit nemuselo.

Pokud by se proti sobě musela posuzovat případná těžba a dálnice, pak by podle společnosti Diamo, která v oblasti dříve těžila, dostal přednost ten projekt, který má vyšší společenskou hodnotu. Rozhodovalo by se i podle horního zákona.