„První etapa by mohla být zahájena v roce 2016 a dokončena o dva roky později. Vyžádá si investici asi sedm miliard korun,“ říká Petr Husák, mluvčí společnosti CCZ, která na pozemcích Discovery Group a Grainger Trust bude stavět.
Budoucnost ŽižkovaU Nákladového nádraží Žižkov je téměř 50 hektarů rozvojových ploch. Hlavní území vlastního nádraží - více než 30 hektarů - patří třem vlastníkům: konsorciu Discovery Group a Grainger Trust (investor CCZ tam chce stavět v první etapě na 6,8 hektaru), firmě RailReal a konsorciu Žižkov Station Development. |
Podle něj by tam asi na sedmi hektarech měly vzniknout dva rezidenční bytové domy se dvěma sty padesáti byty a podzemními garážemi, hotel, administrativní budovy a obchodní pasáž s bazénem, fitnesscentry či wellness studii.
Architektonický a urbanistický koncept vychází z původního ideového záměru architekta Jana Sedláka, který dále rozpracovala londýnská firma Bogle Architects.
„Projekt zahrnuje pětatřicet procent zeleně. Je to vlastně velký otevřený park, který propojuje rezidenční domy, kanceláře a obchodní pasáž. Nejde o typické nákupní centrum. Má to být spíše ulice s obchody zastřešená prosklenou střechou,“ popisuje architektka Viktorie Součková z Bogle Architects.
Zejména vznik obchodní pasáže a s ním spojený nárůst dopravy je však trnem v oku třetí městské části.
„Obchodní centrum má být dvakrát větší než nedaleká Flora. Jelikož zde není a dlouho nebude stanice metra, většina klientů by sem jezdila autem. Oblast se zahltí automobily, přičemž není vyřešeno dopravní napojení ven z města,“ říká místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.
Podle developera problémy s dopravou nevzniknou
Nevyřešená dopravní obslužnost byla podle něj hlavním důvodem, proč Praha 3 v lednu podala proti územnímu rozhodnutí magistrátu správní žalobu.
„Vyčkáme na rozhodnutí soudu. Územní rozhodnutí už magistrát postoupil Ministerstvu pro místní rozvoj, které neshledalo důvody k jeho zrušení,“ uvádí mluvčí magistrátu Petra Hrubá.
Investor tvrdí, že problémy s dopravou v oblasti nevzniknou. „V průběhu územního řízení bylo vše schváleno odborem dopravy jak magistrátu, tak Prahy 3 a také policií. Jinak bychom nedostali potřebná povolení,“ říká Husák.
Podle radnice však tyto dokumenty developer získal v době, kdy budova nádraží ještě nebyla kulturní památkou a počítalo se s jejím zbouráním. Prodloužením Olšanské ulice tam měla vzniknout Jarovská spojka vedoucí na městský okruh. Od toho se ustoupilo, ale developer prý projekt změnám nepřizpůsobil.
„Když to překreslí a třeba zredukují obchodní centrum, nebudeme s tím mít problém. Ale takto by zamezili rozvoji celé padesátihektarové lokality třeba na dvacet let, než bude vyřešena doprava,“ tvrdí starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09).
V blízkosti nádraží hodlá stavět také Žižkov Station Development společný podnik Českých drah a Sekyra Group.
Podívejte se, jak to na Nákladovém nádraží Žižkov vypadalo dříve