Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plavání pomáhá na hubnutí. Olympionička Bára Závadová radí, jak na to

  8:27aktualizováno  8:27
Průměrně tráví devět tréninků týdně v pražských bazénech na Strahově a na Šutce. V kombinaci s posilovnou a běháním jich má Bára Závadová až třináct týdně. Deník Metro se podíval, jak vypadá její plavecký trénink před olympiádou v Rio de Janeiru.

„Moje taktika? Celý závod si užít, protože jestli jsem celý rok dělala vše pro to, abych uspěla, tak proč by se to nemělo povést, že?“ říká Bára Závadová. | foto: Lucie Poštolková, Metro.cz

Zrovna při společném tréninku odebíral biochemik Báře krev. „Při kontrolních testech máme zátěž, dneska to bylo 25 metrů se zátěžovými ponožkami. A po každé sérii nám vzali kapičku krve, ze které se zjistí laktát v krvi, zakyselení svalů a glykemický index. Podle testů vyjdou různé křivky a z toho vidíme, jestli jsme se někam posunuli a jak hodně se tělo unavilo,“ vysvětluje Bára.

Fotogalerie

Občas chodí i na jaterní testy, kde je také vidět, jestli je vše v pořádku. „Je to kontrola pro závodníka i pro trenéra. Tělo si nevymýšlí a vše je v krvi vidět,“ dodává Závadová.

Prsa jsou nejtěžší styl

„Plavecký styl prsa je nejtěžší. Pokud se ho nenaučíte hned odmalička, budete s ním bojovat,“ říká Bára a přiznává, že jí nikdy moc nešel. Přitom většinou narazíte v bazénech právě na prsa.

Je to specifický styl, úplně jiný než ostatní. Nekope se nohama u sebe, ale je potřeba rozkopnout nohy od sebe, ruce jdou jinak, soustředíte se na dýchání. Pokud se plave s hlavou nad vodou, bolí z toho za krkem. Ale je to automatický pohyb, když skočíte do vody.

Jak se Bára Závadová připravuje na olympiádu

Čeká ji kategorie polohovka (motýl, znak, prsa, kraul) na 200 a 400 metrů.

  • Kontakt s vodou je nenahraditelný. Chodí i do posilovny a běhat. Cvičí s gumou na suchu, aby se narovnala, protože všichni plavci jsou shrbení.
  • V jídelníčku si dopřává všeho s rozumnou mírou. Omezila českou kuchyni. Dortům a bramborovým knedlíkům odolává těžce.
  • Užívá vitaminy a hlívu ústřičnou od firmy Terezia na posílení imunity. „Ta je jednou z nejdůležitějších věcí. Pořád přecházíme z vlhkého a relativně teplého prostoru u bazénu do sprch, kde neteče teplá voda, jsme promrzlí a jdeme ven, a takto se to střídá, třeba dvakrát denně. Hlavně jsme hodně unavení při tom velkém zápřahu. Jsme náchylnější k nemocem. Sportovec musí dbát na svoje zdraví.“

„Pro začínající veřejnost je to nejjednodušší styl, protože nemusí myslet na dýchání, nějak tam kopnou nohama, zabírají rukama, hlavu nad vodou a to jim stačí. Vypadají jednoduše, ale to správné provedení je moc těžké se naučit,“ vysvětluje.

Hlavu víc pod vodu

„Hlavu více pod vodu, srovnejte si páteř,“ radí nám Bára, ačkoliv plaveme s hlavou pod hladinou, chce to ještě pilovat.

„Ruce jdou dobře synchronně, nohy také, ale musíte udělat obojí najednou a jít více do splývání,“ s úsměvem na tváři povzbuzuje Bára.

Zkoušíme druhý bazén, tempa jsou pomalejší, ale celkově se plavání zrychlilo. Prodloužil se dech. Cítíme, jak se posilují plíce. Tělo je uvolněnější a energie je více.

Když bolí krční páteř při plavání, měli byste se naučit dýchat do vody. Základem jsou plavecké brýle a nebát se namočit.

„Nejlepší pro krk je asi kraul, kde se zpravidla dýchá na každý třetí záběr a zatěžují se tak obě strany krku rovnoměrně. Ale musíte pravidelně sladit dech, ruce s nohama,“ říká Bára a dodává, že kraul je velice těžký pro začátečníky.

„Ale pro nás je nejjednodušší a plaveme v něm nejvíc procent tréninku. Ujedete s ním hodně metrů,není tolik namáhavý na sílu a je základem vytrvalosti.“

Svaly a štíhlá linie

Pokud chcete zhubnout, musíte udržovat nějaké tempo. „Nejde udržet tempo pořád, ale krátké pauzy jsou tam fajn. Ale musíte aspoň 45 minut být ve vodě a cítit, že jste unavení a zadýchaní. Pokud lezete z vody a je vám zima, je to znamení, že se tělo nezahřálo,“ připomíná Bára.

Nejde říct, kolik bazénů je pro všechny ideální. Orientačně by začátečníci měli být v bazénu 45 minut a hodinu ti trénovanější. Při plavání svaly začnou růst samy, ale když člověk začne chodit častěji, tak nejprve začne hubnout.

„Pokud chcete nabrat svaly, můžete plavat s plackami, které pomáhají posilovat paže,“ radí Bára vyzkoušet destičky, které zvětšují dlaň. Nohy se posilují ploutvemi, jen asi o deset centimetrů delšími, než je noha.

Bára Závadová na loňském Mistrovství ČR v Praze.

Bára Závadová na loňském Mistrovství ČR v Praze.

Plavání je dobré na klouby, protože voda nadlehčuje, ale v rozumné míře. „Je dobré chodit třikrát týdně nebo každý den. Ale vrcholoví sportovci mají problémy s rameny či koleny kvůli extrémní zátěži,“ varuje.

Pokud se chcete v plavání zlepšovat, je dobré si najít trenéra, třeba bývalého plavce. „Klidně trenéra jen na dvě hodiny. Ani nad vámi nemusí stát dvě hodiny, může se na vás podívat, říct, kde začít a jak pokračovat. Pak se můžete vidět za dva měsíce. Ale všeobecně se nedá shrnout, jak by lidi měli plavat,“ uzavírá náš trénink Bára.

Antidopingové kontroly

Antidopingová federace si vybere pár lidí, které hlídá pravidelněji.

  • Tři měsíce dopředu musí skrze program posílat, kde bude od závodů přes soustředění.
  • Den dopředu musí dát vědět, kde bude spát. A uvádí hodinu, kdy jí na místě najdou.
  • Člověk to může trochu měnit s předstihem. Funguje to dobře i skrze mobilní aplikaci.
  • Můžou člověka dvakrát nenajít, ale když se to stane třikrát, tak má na půl roku distanc a bere se jako pozitivní.
  • „Ke mně chodí na krev i na moč, která musí být dostatečně hustá, musí ji být 120 mililitrů. Před olympiádou je to častější. Ale aby u mě byli čtyřikrát nebo pětkrát za dva měsíce, tak to se mi ještě nestalo. Když na kontrole člověk nezkejsne dvě hodiny, tak je to dobré. Ale když se člověku nechce moc čůrat a nemůže moc pít, aby to nebylo moc řídké. Tak je to potom zoufalost, tak mám raději odběry krve. K tomu sportu to patří. Hrajeme čistě, tak nemám co skrývat,“ říká Bára Závadová.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.