Na kole do práce jezdí v Praze stále více lidí (Ilustrační snímek).

Na kole do práce jezdí v Praze stále více lidí (Ilustrační snímek). | foto: Radek Cihla, MAFRA

V Praze radši na kole. Do práce nebo na nákup jezdí stále více cyklistů

  • 47
Kolo při svých běžných denních cestách po Praze využívá 120 tisíc lidí. Jejich počet se za dva roky výrazně zvýšil. Tito lidé na kolo navíc sedají na úkor cesty autem. Zjistil to výzkum, který si zadalo město. Cyklodoprava má podle něj v Praze velký potenciál.

Nejčastěji Prahou na kole projíždí muž z rodiny, jejíž příjem je zhruba čtyřicet tisíc korun. Taková je nejčastější charakteristika pražského cyklisty podle nových analýz. Ty se zaměřily na rozvoj cyklistické dopravy ve městě. Mimo to zjistily pozoruhodný vývoj: na kole pravidelně cestuje po Praze dvojnásobně víc lidí než před dvěma lety.

Průzkum agentury GfK, který si nechal zpracovat pražský magistrát, ukázal, že takto nyní po Praze cestuje sto dvacet tisíc takzvaných dopravních cyklistů, tedy těch, kdo na kole jezdí do práce, na nákup či na úřad. Kolo využívají k běžným denním cestám jako jiné dopravní prostředky.

Připočteme-li k nim ještě ty, kteří jezdí rekreačně, a sportovní cyklisty, jezdí Prahou dohromady 333 tisíc lidí na kole. V roce 2010 to bylo 282 tisíc.

"Výsledky průzkumu dokládají značný rozvoj cyklistické dopravy za poslední dva roky," říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá cyklodopravou a­ zveřejnila magistrátní průzkum, v němž výzkumníci oslovili více než tisícovku respondentů z různých městských částí. Vzorek byl přepočítán podle demografické struktury Pražanů.

Kde se cyklisté berou? Přesedají na kola z automobilů

Výzkum navíc ukázal, že přestože počet cyklistů v ulicích Prahy stoupl, neubylo cestujících v ­hromadné dopravě. "V případě, že osoba začne využívat kolo k dopravě, omezí tím jízdy autem," vysvětlují ve zprávě výzkumníci. Podle dopravních odborníků je nárůst cyklistů, kteří kolo využívají k běžným cestám během dne, dán především spolehlivostí kola v nevyzpytatelné pražské dopravě. Zatímco auta uváznou v zácpách, cyklista může do cíle spolehlivě dojet včas.

"Ukázalo se také, že nejvíce jezdí na kole lidé s měsíčním příjmem domácnosti kolem 40 tisíc korun. Chudí i bohatí jezdí méně a­ vůbec nejméně jezdí lidé z domácností s příjmy do 20 tisíc korun," interpretuje závěry průzkumu Filler.

Současně podle něj výsledky obsahují varovné známky, že by se trend přesedání Pražanů na kola mohl zpomalit. "Výzkum potvrdil obrovský potenciál, který kolo v Praze má. Podpora cyklodopravy ze strany vedení města se ale prakticky zastavila," domnívá se Filler.

Mnohé cyklisty podle průzkumu od jízdy na kole po ulicích města odrazuje hned několik faktorů. Na silnicích plných aut se třeba necítí bezpečně, když mnohde nemají vyznačené cyklopruhy, a jindy nemají kde kolo "zaparkovat". Magistrát však tvrdí, že drobnější projekty v cyklodopravě pro letošní rok chystá.

"Dvacet pět milionů korun budeme ještě letos investovat do cyklotras a cyklostezek v Praze," říká zastupitelka Monika Krobová Hášová, která se zabývá cyklodopravou. Podle ní pak ještě letos přibudou v ulicích města nové stojany na kola za devět set tisíc.

"Bude to zhruba tři sta kusů, které umístíme například v Praze 11, Klánovicích, Suchdole i na Praze 1," říká Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací.