K ověření statistik stačil jen krátký test: během tří minut přijelo po Radlické ulici v Praze 5 ke křižovatce s ulicí Ostrovského sedmdesát aut. V devatenácti vozech seděli dva lidé, v ostatních 51 jel vždy jen řidič.
Opět se potvrdilo, že Pražané jezdí ve svých vozech nejčastěji sami. Jedno auto totiž v průměru veze 1,3 člověka. V roce 2009 to bylo 1,31 a rok předtím 1,36 Pražana v jednom autě.
Čím dál tím víc lidí si také dopřává pohodlí vlastního vozu. V Praze dnes jezdí přes sedm set tisíc registrovaných osobních automobilů.
Nejvíc zatížená je Jižní spojka a Barrandovský most
Loni projížděli řidiči v Praze nejčastěji po Jižní spojce. Její popularita mezi šoféry vzrostla po otevření Pražského okruhu. Ten z ní udělal silnici, po které je možné projet bez větších problémů, bez velké spotřeby benzinu i bez kolon.
Vozidla v PrazeEvidovaná osobní auta v Praze: 1990 - 336 037 2009 - 683 295 2010 - 699 630 Nejzatíženější mimoúrovňové křižovatky (počet aut za den) 5. května - Jižní spojka 220 000 Jižní spojka - Vídeňská 180 000 Strakonická - Barran. most 178 000 Jižní spojka - Chodovská 166 000 Jižní spojka - Průmyslová 152 000 Zdroj: ČTK |
Příkladem může být úsek mezi Braníkem a Sulickou ulicí, kde loni během jediného dne projelo v průměru přes sto dvacet tisíc aut. V roce 2009 jich bylo "jen" sto tisíc. I přes veliký nárůst dopravy skončil loni tento úsek až na třetím místě nejvyužívanějších silnic Prahy.
Předběhly ho dvě jiné části Jižní spojky. Nejvíce řidičů totiž projelo mezi ulicemi 5. května a Vídeňskou, kudy denně jelo v průměru 147 tisíc vozidel. A v závěsu se drží druhý Barrandovský most, loni za den uvítal 132 tisíc vozů za den.
"Nárůst také zaznamenáváme na silnicích ve vnějších částech Prahy. Naopak v centru města dlouhodobě počet projíždějících aut klesá. Za posledních deset let se snížil o deset procent," říká náměstek ředitele Technické správy komunikací Ladislav Pivec.
Loni se také Pražané činili co do počtu ujetých kilometrů. Jen co pominula ekonomická krize, usedali do svých vozů i přes rostoucí ceny benzinu velmi často. Za průměrný pracovní den najezdila vozidla po hlavním městě přes dvaadvacet milionů kilometrů.
"Toto číslo vzrostlo oproti předchozím letům o pět procent. Od roku 1990 se jedná o trojnásobné zvýšení," dodal Pivec.