Technologické tunely pražského Národního divadla

Technologické tunely pražského Národního divadla | foto: ČTK

Pod Národním divadlem začala oprava tunelů, které vedou vzduch a vodu

  • 1
V úterý se začaly opravovat technologické tunely u Národního divadla. Ty slouží jako přívod vzduchu. Po dobu oprav tak například nebude v hledišti fungovat naplno klimatizace. Statiku kleneb narušují v dnešní době především otřesy, které způsobují projíždějící tramvaje. Tunely poškodila také povodeň v roce 2002.

Kdo jde po chodníku na Masarykově nábřeží přímo před budovou Národního divadla, narazí na zdobný žulový sokl, který je součástí okrasného zábradlí. Právě do tohoto prvku ústí šachty vedoucí pod silnicí do podzemních prostor divadla.

Pod povrchem vedou celkem tři tunely. Dva z nich dokonce pamatují dobu, kdy čeští vlastenci o stavbě své národní scény teprve uvažovali.

Skryté štoly Národního divadla

* Tunely č. 1 a 2 klenuté kamenným zdivem, které jsou blíže k mostu Legií, tu byly ještě dříve než budova Národního divadla. Dříve se jimi protahovalo zboží z člunů.

* Tunel č. 3 vznikl až po rekonstrukci divadla v roce 1983 a slouží k vedení potrubí s vodou pro technické zázemí budovy.

Jsou zaklenuty kamennými bloky s masivními podporami. A o žádné "myší díry" se rozhodně nejedná, jejich výška je až tři metry. Třetí tunel, umístěný nejdále od mostu Legií, vznikl až při rekonstrukci v roce 1983 a je ze železobetonu.

Starší šachty dříve sloužily pro přepravu zboží, které se vykládalo z říčních nákladních člunů. Po nakloněné rovině pak materiál táhli na druhou stranu koně. V nábřežní zdi tak byly v minulosti dva velké portály. Ovšem ty jsou dnes k vidění už jen na dobových fotografiích.

Na začátku minulého století, kdy se rozšiřovala nábřežní komunikace, nebyly už tyto portály znovu obnoveny. Tunely pak začalo Národní divadlo využívat k dopravě čerstvého vzduchu a vody. Ve dvou šachtách jsou dnes umístěny vzduchotechnické strojovny s větráky, ve třetím je vedeno potrubí pro vodu, která se využívá pro chladicí zařízení v budově.

Kvůli tramvajím, které dnes po nábřeží jezdí, však dochází k otřesům poškozujícím statiku kleneb. Tunelům příliš nepomohla ani povodeň z roku 2002. "Špatný stav by mohl mít za následek propad nábřežní komunikace a možné zatopení podzemních prostor divadla," uvedla jeho mluvčí Anna Lukešová.

Dekorace se budou převážet podzemím

Nyní je v plánu opravit historický tunel č. 1, který by měl i nadále fungovat pro technické zázemí budovy. Tunely č. 2 a 3 by se pak měly spojit v jeden, jenž by sloužil například pro přepravu dekorací vodní cestou. Dnes je do divadla vozí kamiony.

"Vznikla by tak alternativní cesta pro velkoobjemové kontejnery, které bychom vozili z nově vybudovaných dílen v Modřanech," vysvětlil možné využití ředitel Národního divadla Ondřej Černý.

Opravy tří tunelů si však vyžádají i dopravní omezení v samém centru města. Od poloviny dubna mohli Pražané zaregistrovat výluku tramvajových linek jedoucích po Masarykově nábřeží směrem z Podolí. Uzavřený je pro ně úsek mezi Národním divadlem a Myslíkovou ulicí.

Dopravní omezení

10. - 24. června
Masarykovo nábřeží bude zcela uzavřeno

25. června - 19. listopadu
Po nábřeží se bude jezdit po provizorním mostě

20. listopadu - 10. prosince
Masarykovo nábřeží bude zcela uzavřeno

Omezení pocítili už i řidiči. Ve směru ke Karlovu mostu teď nejezdí po nábřeží, ale podjíždějí budovu divadla ulicí Divadelní.

Už v červnu se ale Masarykovo nábřeží zcela uzavře. Společnost Metrostav, která má úpravy na starosti, tu začne stavět provizorní ocelový most. Překlene jámu, kterou stavební firma vykutá v celé šířce nábřeží.

Koncem června už po něm řidiči budou moci projet. Ovšem jen do podzimu. "Od 20. listopadu do 10. prosince bude nábřeží u Národního divadla opět uzavřené. Provizorní most se totiž bude demontovat," říká mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská.

,