Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský dopravce stále neví, o kolik přišel kvůli nevýhodným zakázkám

  20:09aktualizováno  20:09
O forenzním auditu, který by prověřil podezřelé smlouvy Dopravního podniku, se mluvilo už létě 2012. Prověrka, za kterou má zvolená kontrolní firma dostat skoro 25 milionů korun, je ale stále v nedohlednu. Dosud se ani neví, kdy a zda vůbec začne.
Část zisku z tisku papírových jízdenek putoval podle Nadačního fondu proti korupci na konto Ivo Rittiga.

Část zisku z tisku papírových jízdenek putoval podle Nadačního fondu proti korupci na konto Ivo Rittiga. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zatčení lobbisty Ivo Rittiga kvůli nevýhodné smlouvě na tisk jízdenek znovu upozornilo na řadu podezřelých zakázek, které minulá vedení pražského Dopravního podniku uzavřela.

Přitom už před rokem a půl dočasná šéfka Dopravního podniku Magdalena Češková prohlásila, že hloubkový audit, který se od běžných liší tím, že má odhalit případnou trestnou činnost, bude. Dodala, že by bylo potřebné, aby začal co nejdříve. Stalo se tak poté, co podezřelé smlouvy analyzoval advokát Václav Láska.

"Chci se s ním co nejdříve sejít a domluvit se na tom, zda můžeme analýzu použít a jak budeme dál postupovat," řekla tehdy Češková.

Ještě nevybrali firmu

Realitou však je, že se zatím nestalo nic. Současný šéf podniku Jaroslav Ďuriš v lednovém rozhovoru pro MF DNES přiznal, že ještě nebyla vybrána firma, která kontrolu provede. V posledních dnech se situace posunula, ale jen nepatrně.

Dva roky v DP

listopad 2011 O tom, že část peněz za dodávku papírových jízdenek platí Dopravní podnik (DP) zbytečně a miliony končí na Panenských ostrovech, informovala MF DNES poprvé v listopadu 2011. Kauza ve čtvrtek vyvrcholila zatčením lobbisty Ivo Rittiga a dalších lidí.

prosinec 2011 Ředitel DP Martin Dvořák po pěti letech rezignoval. Od té doby je v této funkci, jedné z nejvlivnějších v Praze, již pátý člověk.

rok 2012 Ukázalo se, že podivných smluv a zakázek je v DP víc - týkaly se i SMS jízdenek, prodeje kuponů v metru, nákupu pohonných hmot a dalších. Policie v létě z DP odvezla stohy dokumentů. Předcházela tomu výměna ředitele, tehdejší primátor Bohuslav Svoboda dosadil do čela podniku Vladimíra Liche. Zároveň pověřil analýzou vybraných smluv advokáta Václava Lásku. Jeho audit vedl k podání 4 trestních oznámení. Lich byl odvolán vzápětí poté, znelíbil se totiž některým politikům.

rok 2013 Padla první obvinění, a to kvůli zakázkám na prodej kuponů v metru, na dodávky papírových jízdenek a SMS jízdenek. Obviněn je i exředitel Martin Dvořák.

rok 2014 DP chystá forenzní audit, který má odhalovat trestnou činnost. Mluvilo se o něm již v létě 2012.

"V současné chvíli jsme ve fázi před vyhodnocením nabídek. Veřejná zakázka byla ve čtvrtek administrována formou jednacího řízení s uveřejněním," odpověděl na dotaz, kdy by se mohl audit konečně rozběhnout, mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.

Hloubkový audit přitom dozorčí rada podniku schválila už před více než rokem. Původně požadovala kontrolu všech smluv od roku 2007, později se zadání zúžilo na vybrané zakázky z let 2009 až 2012.

Některé smlouvy už jsou výhodnější

O jaké zakázky konkrétně jde, mluvčí nevěděl. Součástí kontroly však určitě má být šest smluv, které prověřoval už advokát Václav Láska. Jde například o smlouvy na SMS jízdenky, prodej kuponů MHD, IT služby nebo na dodávku biosložky do nafty.

Některé podezřelé kontrakty, které se v analýze objevily, už podnik v posledních měsících změnil tak, že jsou pro něj výhodnější. Nyní tak ušetří třeba na pohonných hmotách v průběhu několika let asi 85 milionů korun, na SMS jízdenkách ročně 7,2 milionu.

Dopravní podnik navíc ani po téměř osmnácti měsících nevyčíslil škodu, která mu mohla vzniknout. Není to prý tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Škody, které mohly podniku tyto a jiné nevýhodné smlouvy způsobit, Láska odhaduje na asi miliardu ročně. "Komunikujeme o této věci s orgány činnými v trestním řízení," tvrdil v lednu generální ředitel Ďuriš. Zároveň však odmítl, že by podnik nebo město nic nedělaly.

"Záležitostmi se pravidelně zabývá jak dozorčí rada, což je kontrolní orgán, tak představenstvo, které v těchto věcech dělají konkrétní kroky," uvedl Ďuriš. Jaké? Komunikují se státním zástupcem a vyšetřovateli.

Policie v současné době prověřuje ještě další zakázky spojené s pražským Dopravním podnikem. Jedná se například o dostavbu metra A.

Vrchní pražská žalobkyně Lenka Bradáčová ve čtvrtek nechtěla říci, zda se policie věnuje i těmto smlouvám. "Takové informace nemůžeme říci. Přípravné řízení je neveřejné," vysvětlila. Dodala jen tolik, že podezření kolem DP vyšetřují jako jednu velkou kauzu.

Ať detektivové tendry na palivo, právníky či IT zkoumají, nebo ne, Dopravní podnik do všech tří kritizovaných smluv zasáhl. Tu na právní služby zrušil.

Nákup biopaliv zvaných FAME zajistí nový dodavatel, díky čemuž DP v příštích letech ušetří 85 milionů. Původní cena zakázky byla 367 milionů. "Dopravní podnik vypověděl smlouvy také s poskytovatelem IT služeb CSC Computer Sciences v hodnotě 190 milionů," uvedla mluvčí DP Aneta Řehková.

Počítačové služby si podnik částečně zajistí sám a ušetří podle ní asi 20 procent původních nákladů.

Soupis zmíněných podezřelých zakázek pochází z Láskovy analýzy z roku 2012. "Upozornili jsme na prodej kuponů, SMS jízdenky. Součástí analýzy byla i otázka legalizace výnosů z trestné činnosti a s tím souvisí současná vlna zatýkání," řekl Láska (o zatčení Ivo Rittiga a dalších podezřelých čtěte zde).

Čtvrteční zátah se týkal tisku papírových jízdenek, který pro Dopravní podnik zajišťovala společnost Neograph a část zisku podle Nadačního fondu proti korupci putovala na konto Ivo Rittiga.

Podezřelé zakázky

SMS jízdenky
SMS jízdenky zajišťované firmou Crowsnest byly podle Láskovy analýzy předražené o jednu až dvě třetiny. Vzniklá škoda se odhaduje až na 300 milionů korun. Dosazená firma byla napojená na offshorovou strukturu společností, jež následně distribuovaly peníze konkrétním osobám. DP podepsal dodatek ke smlouvě s firmou Erika (bývalý Crowsnest) a podařilo se snížit cenu o 7,2 milionu ročně. Ze smlouvy zmizelo velmi neobvyklé automatické prodloužení smlouvy o dalších 10 let na základě jednostranného rozhodnutí.

Tisk papírových jízdenek
Dodavatel jízdenek, společnost Neograph, měl poradenskou smlouvu s firmou Cokeville Assets. Jí šlo údajně 17 haléřů z každé jízdenky. DP po kritice a odkrytí firemních vazeb vysoutěžil nové ceny za jízdenky. Vítězná firma bude dle rámcové smlouvy dodávat jízdní doklady v letech 2013 až 2017. Celková hodnota pětiletého kontraktu je 170 milionů korun. Vysoutěžená cena nové jízdenky je 27 haléřů. Za dob Neographu byly dvě sazby. Výroba nominálně dražší jízdenky stála DP 1,42 koruny, levnější 37 haléřů.

Prodej kuponů na MHD
Služba na prodej kuponů na MHD byla outsourcována již před nástupem bývalého šéfa DP Martina Dvořáka. Tehdejšímu provozovateli platil podnik podle analýzy asi 30 milionů korun. Za Dvořáka mu byla ukončena smlouva. Novým poskytovatelem se stala firma Crosspoint, která dodávala stejný rozsah služeb, ale za 130 milionů korun. Později se postupně otevíralo více prodejních okének. Dopravní podnik i nadále se společností Crosspoint spolupracuje. Na tuto službu měl údajně vypsat novou soutěž.

Peníze na metro
Při dostavbě trasy metra A do Motola se v řadě případů zřejmě porušil zákon o veřejných zakázkách. Vyplynulo to z interního auditu DP. Pochybení se prý dopustil Inženýring dopravních staveb (IDS), který stavbu pro DP organizuje. IDS některé práce zadala bez řádného zadávacího řízení. Tuto skutečnost se snažila napravit až ve chvíli, kdy byly práce za desítky milionů již hotové. Policie financování prověřuje i proto, že se někdo na dálnici D1 snažil vytlačit auto šéfa interního auditu DP Lukáše Wagenknechta.

Láskův kontrakt
Analýzu podezřelých smluv v DP zpracovanou advokátem Václavem Láskou, která záhy stála za několika trestními oznámeními, rovněž prošetřuje policie. Tehdejší primátor Bohuslav Svoboda uzavřel s Láskou smlouvu na zpracování analýzy za milion korun. Přitom o tom nevěděli radní, kteří by o ní měli normálně rozhodovat. Této smlouvě ani nepředcházela jakákoliv soutěž. Na základě toho se zastupitelé usnesli, že město má začít vymáhat částku, kterou Praha Václavu Láskovi za prověrku proplatila.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Opel Astra 1,4 16V ST
Opel Astra 1,4 16V ST

r.v. 2014, naj. 71 700 km, benzín
269 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.