Podnikatel roku Zdeněk Pelc.

Podnikatel roku Zdeněk Pelc. | foto: Michal Šula, MAFRA

Středočeský podnikatel roku chtěl být fotbalistou, proslavily ho vinyly

  • 10
Majitel společnosti GZ Media Zdeněk Pelc získal v úterý cenu Podnikatel roku 2015 za Středočeský kraj. Jeho firma je světovou jedničkou ve výrobě vinylových desek, dostala se na titulní stranu New York Times i do vysílání BBC. Vítěz ocenění z roku 2012 razí jasnou zásadu: „Klíčové je tvrdě pracovat a vědět.“

„Jsem rád, že si někdo všiml naší práce. Není to ale jen moje zásluha, za oceněním stojí široké množství lidí,“ řekl bezprostředně po vyhlášení středočeský podnikatel roku. Jeho firma se přes padesát let věnuje oboru, který je v posledních letech opět v módě. Osudové rozhodnutí nevyhodit z někdejších Gramofonových závodů staré stroje na lisování vinylu se Pelcovi vyplatilo.

EY Podnikatel roku

V oblasti byznysu nejprestižnější světová soutěž, která je každoročně vyhlášena v 60 zemích. Kritéria, podle kterých porota hodnotí, jsou všude stejná a nároky kladené na české podnikatele jsou tak srovnatelné s těmi zahraničními. Společnost EY (Ernst & Young) je celosvětovým poskytovatelem poradenský služeb ve finančním sektoru.

Vinylové desky z Loděnice u Berouna si dnes nechávají vyrábět nejznámější světové kapely jako U2 nebo Rolling Stones, zákazníkem firmy je i vydavatelství Universal Music nebo společnost IKEA. „Vedle výroby hudebních nosičů máme i silnou polygrafickou základnu, děláme obaly na skotskou whisky nebo francouzské parfémy,“ říká Pelc. O mimořádné úspěšnosti firmy svědčí i fakt, že vyhrál soutěž o středočeského podnikatele roku již v roce 2012.

Sám je podle svých slov velkým fanouškem hudby, rád si poslechne zejména muziku šedesátých a sedmdesátých let. „Smokie, Bee Gees, to je moje. Doma poslouchám výhradně vinyly,“ líčí. Ve volném čase se věnuje i dětem, vnoučatům a sportu. „Jako dítě jsem chtěl být fotbalistou. Obrátilo se to jiným směrem, ale s firmou dneska alespoň podporujeme kladenský hokejový klub,“ říká Pelc.

Krize nás postavila na nohy

Firmě GZ Media podle něj paradoxně pomohla ekonomická krize. „Doslova nás postavila na nohy, díky celosvětové krizi jsme ohromně vyrostli. Manažeři firem byli najednou v zájmu šetření ochotni naslouchat outsiderům, kteří nefigurovali v jejich dodavatelských kruzích. Díky tomu, že jsme dokázali nabídnout stejně kvalitní produkty za méně peněz než ostatní, se nám otevřely dveře, které byly do té doby zabedněné,“ popisuje.

Kvůli rozjezdu byznysu jsem zastavila dům, říká pražská podnikatelka roku

V růstu firma pokračuje, v současnosti zaměstnává kolem dvou tisíc lidí a má obrat přes 2,1 miliardy korun. „Hlavní úspěch vidím v tom, že jsme se v našem výrobním trhu stali lídrem na světě. To, že jsme se dostali do vysílání BBC nebo na titulní stranu New York Times považuji za výsledek mnohaleté tvrdé práce. Před třiatřiceti lety, kdy jsem firmu přebíral, jsem takový úspěch neočekával ani v nejkrásnějším snu,“ říká Pelc.

V blízké budoucnosti plánuje s firmou další expanzi na světový trh, už v květnu bude zakládat výrobní závod v Kanadě a příští rok v Hongkongu.