Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy si plní své sny. Podnikatelek nejen v Praze je stále víc

Lucie Poštolková Metro.cz
20. května 2016  11:59
Seberealizace a flexibilnější pracovní doba jsou hlavní lákadla pro podnikatelky. Ženy, které se vrhají do podnikání, jsou dvou kategorií. První velkou skupinou jsou ty po mateřské dovolené, které chtějí více volného času. Druhou, menší skupinu tvoří ženy po padesátce, které se chtějí realizovat.
Marie Chladová se svojí rodinou v dílně, kde tvoří hračky pro děti.
Marie Chladová se svojí rodinou v dílně, kde tvoří hračky pro děti. | foto: Archiv Marie ChladovéMetro.cz

„Poslední dobou roste trend žen v podnikání v celkových statistikách, odrazil se i v zájmu o grantový projekt Podnikavá žena. Letos se nám hlásí více než 120 žen, minulý rok to bylo pár desítek,“ uvádí Eva Čejková Vašková, členka dozorčí rady Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a zakladatelka Ženy, s. r. o.

Projekty na podporu žen a jejich podnikání

Pracovny ŽENY, s. r. o., v osmi městech ČR pořádají pravidelná setkání.

Konference Equal Pay Day v Praze s řadou mentorek i ze světa podnikání.

Hnutí Minerva 21 podporuje podnikatelky v posilování kontaktů i sebevědomí.

Moudré podnikání žen a Gender Consulting připravují řadu zajímavých seminářů pro ženy z Prahy a okolí.

Letos připravil Sunar řadu motivačních seminářů pro maminky, které zvažují podnikání po mateřské.

Baby Office pravidelně pořádá ve svém pražském coworkingu přednášky na podporu podnikajících maminek a žen.

Jedním z faktorů může být i fakt, že muži berou v průměru o 22,1 % větší platy než ženy. Na manažerských pozicích ale firmy rozdíly nedělají. Vyplývá to z údajů společnosti Stanton Chase.

Ve srovnání se světem je Česká republika na třetím místě v Evropské unii ve výši takzvané „gender pay gap“, tedy rozdílu mezi průměrnými platy žen a mužů.

Velká část žen podniká právě v Praze. Jedním z posledních trendů jsou rukodělné výrobky podnikavých matek po mateřské dovolené. Kromě bezpočtu internetových obchodů prodávají své výrobky na tržištích.

Například na květnovém tržišti Lemarket v pražské Galerii Mánes tvoří 60 procent stánků a na pražském Dyzajn marketu dokonce 90 procent.

Spojuje důraz na kvalitu a originalitu

„První zákaznice byly kamarádky, brzy po nich přišly první maminky, které stejně jako mě uchvátila kombinace jednoduchého a hravého designu s biobavlnou. Ve stejnou dobu, kdy se začaly moje výrobky prodávat, jsem podruhé otěhotněla, takže pomocnou sílu jsem si k sobě vzala prakticky hned. Kamarádka Monika tehdy naštěstí měla na věc stejný pohled, a tak byl ten start mnohem jednodušší,“ vzpomíná na své začátky Magda Podžorná, která v Praze šije dětskou módu Nadoma a naven.

Důraz na kvalitu a originalitu je průsečíkem všech podnikatelek. „České materiály jsou paradoxně dražší. Nemusí sice cestovat přes půl zeměkoule, ale náklady na výrobu jsou vyšší, hlavně mzdové, a také sortiment je omezený. Ale věříme, že se stoupající poptávkou po české produkci se zvýší jak kvalita, tak sortiment,“ říká Marie Chladová z The Three Trees.

„Pro mne je nejdůležitější dělat věci, které jsou užitečné, funkční, milé pro oko i duši. To mi přináší radost. Dělat to jinak by mi nedávalo smysl,“ dodává podnikatelka Petra Holá, která bude také o víkendu na Lemarketu prodávat kolébky Hojdovak.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.