Jan Zeman z pekárny Zemanka | foto: Petr Topič, MAFRA

Biodezert nemá chutnat jako „divná pohanková hrudka“

  • 0
I když by to do štíhlé figury Jana Zemana nikdo neřekl, původní profesí daňový poradce vyrostl v ­rodině cukrářky. A spolu s maminkou také založil v roce 2006 v Oříkově u Sedlčan biopekárnu, kde dnes pečou osm tun sušenek a krekrů měsíčně. Odtamtud je posílají do velkých řetězců jako Billa, Albert či DM drogerie markt.

Příběh roku

Jan Zeman se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE

Tomu ale předcházelo delší sbírání zkušeností. Jan Zeman zkoušel podnikat už od osmnácti, měl restauraci, kadeřnictví, později účetní firmu.

Několik let pracoval pro poradenskou firmu Tacoma Consulting, kde radil velkým firmám. Avšak táhlo ho to zpátky do podnikání a s nabytými zkušenostmi se odvážil pustit se rovnou do většího projektu.

Jeho tehdejší žena Hana ho svým životním stylem přivedla k biu a odtud na myšlenku, začít v ­tomto oboru podnikat. Spolu s dalšími investory založili firmu Albio a začali provozovat restauraci, obchody, pekárnu a informační centrum – vše kolem biovýživy, zaměstnávali 75 lidí. Firma však přinášela víc starostí než úspěchů, nevydělávala.

„Byli jsme v práci 18 hodin denně, soukromý život šel stranou, pochopil jsem, že pokud se toho otesánka nezbavíme, požere nás,“ říká Zeman.

Pro Jana Zemana můžete hlasovat v anketě ZDE

Po pěti letech z projektu vystoupil a vrátil se k­ poradenství, ale myšlenku na podnikání v bio potravinách nevzdal. Tentokrát však začal úplně od základů a nechal Biopekárnu Zemanka, kterou s maminkou Věrou založil, růst jejím tempem.

Maminka pekla sušenky, on je balil a ­­po cestě do práce rozvážel. Nejprve do nezávislých prodejen zdravé výživy, pak si ho všimly řetězce a on se s nimi dokázal na pravidelných dodávkách dohodnout.

Na rozdíl od výrobců konvenčních potravin má při vyjednávání s řetězci výhodu – pojmy jako bio, ekologie a podpora českých farmářů začínají mezi zákazníky rezonovat. Maloobchodníci je na pultech potřebují a místní konkurence není velká.

Zemanka dnes zaměstnává 15 lidí, převážně ženy, obrat firmy je 25 milionů, od začátku je zisková. Dnes dodává také do Rakouska, Chorvatska a má rozjednané další kontrakty v zahraničí. „Motivací je pro mě dělat něco smysluplného, jsem hrdý na to, že výrobky nesou mé jméno, chci aby lidem chutnaly,“ říká Zeman.

Marketingovou strategii nemá, zákazníci si jeho výrobky doporučují navzájem. Podle něj je tajemství úspěchu v chuti jeho sušenek, ne v tom, že je bio v módě. „Neděláme něco, co chutná jako divná pohanková hrudka, tím se lišíme od konkurence,“ vysvětluje.

Vyladit recepty například na bezlepkové sušenky tak, aby dobře chutnaly, stálo hodně úsilí. „Prodáváme dezert, který si má zákazník užít, navíc s­vědomím, že v něm nejsou přídatné látky, emulgátory a podobně,“ dodává.