"Úkony trestního řízení byly zahájeny 15. října," řekla mluvčí. Žádné bližší informace však nesdělila. Vyjadřovat se nechtěl ani mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták. "Nikdy nesdělujeme informace o tom, čím se náš útvar zabývá," řekl.
Podle Aktuálně.cz se kriminalisté začali o stavbu zajímat i v souvislosti s incidentem na dálnici D11, který se stal předminulý pátek. Tehdy se prý šedý vůz značky Škoda Octavia nečitelné registrační značky snažil vytlačit z dálnice auto šéfa interního auditu pražského dopravního podniku Lukáše Wagenknechta. "Ten případ se opravdu stal, ale o podrobnostech budu mluvit jenom s policií," řekl muž serveru.
Nejdřív se metro udělalo, pak se teprve zadala práce
Přitom právě interní audit dopravního podniku nedávno poukázal na možné porušení zákona o veřejných zakázkách při stavbě trasy metra A do Motola. Pochybení se měl dopustit Inženýring dopravních staveb a.s., který stavbu pro pražský dopravní podnik organizuje. Padlo kvůli tomu také trestní oznámení.
Podle auditu IDS zadal některé práce bez řádného zadávacího řízení. Tuto skutečnost se snažil dodatečně napravit až ve chvíli, kdy již všechny práce v řádu desítek milionů korun byly dokončeny. Tím by byl prý porušen zákon o veřejných zakázkách. Vícepráce přitom neměly být v původní zadávací dokumentaci, kterou dopravní podnik odsouhlasil.
Kvůli chybě možná Praha přijde o dotace z Evropy
Postup IDS také údajně může mít vliv na dotaci poskytovanou z fondů Evropské unie, která by podle auditorů mohla být zkrácena až o desítky procent. Jedná se o tentýž problém, kvůli kterému byla již před několika měsíci dopravnímu podniku zkrácena dotace o 3,7 miliardy korun.
Trestní oznámení kvůli výsledkům auditu podal například odborář dopravního podniku a zastupitel Prahy 2 Petr Pulec. Podle něho byla porušena pravidla zadávacího řízení a došlo také k vyhotovování nesprávných dokladů obsahujících zkreslené údaje. "Dopravnímu podniku hlavního města Prahy tak vznikla škoda velkého rozsahu tím, že jako zadavatel přebírá odpovědnost za chybný postup organizátora veřejných zakázek a také tím, že dopravní podnik musí zaplatit za práce, které možná ve skutečnosti nebyly potřeba," uvedl v půlce září Pulec.
Nové metro AVýstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být dokončena příští rok. Stát by měla zhruba 22,5 miliardy korun, přibližně 7,5 miliardy by měla Praha získat z evropských fondů. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Metro by mělo odlehčit Vítěznému náměstí a zajistit lepší dopravní obslužnost nemocnice v Motole a sídliště Červený Vrch a Petřiny. |