Stavba prodlouženého úseku metra A.

Stavba prodlouženého úseku metra A. | foto: Michal Šula, MAFRA

Policie zkoumá peníze na metro, auditora chtěl kdosi vytlačit z dálnice

  • 4
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu začal tento týden prověřovat financování stavby nového úseku metra trasy A z Dejvic do Motola. Policie se o něj zajímá kvůli podezření z trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

Na tuto hrozbu poukázal interní audit dopravního podniku.

"Úkony trestního řízení byly zahájeny 15. října," řekla mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Štěpánka Zenklová. Bližší informace však nesdělila. Vyjadřovat se nechtěl ani mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták. "Nikdy nesdělujeme informace o tom, čím se náš útvar zabývá," uvedl.

Na prověřování stavby policií upozornil server Aktuálně.cz. Kriminalisté se podle něj začali o stavbu zajímat i v souvislosti s incidentem, který se odehrál před dvěma týdny na dálnici D11.

Tehdy se prý šedý vůz značky Škoda Octavia nečitelné registrační značky snažil vytlačit z dálnice auto šéfa interního auditu pražského dopravního podniku Lukáše Wagenknechta.

"Ten případ se opravdu stal, ale o podrobnostech budu mluvit jenom s policií," řekl Wagenknecht serveru.

Dopravní podnik se v současné době nechce k případu vyjadřovat, dokud nebude dokončen příslušný audit. To by mohlo být do konce října, řekl mluvčí dopravce Petr Vorlíček.

Nepochybili jsme, říká firma označená v auditu

Právě interní audit dopravního podniku nedávno poukázal na možné porušení zákona o veřejných zakázkách při stavbě trasy metra A do Motola. Pochybení se měl dopustit Inženýring dopravních staveb (IDS), který stavbu pro pražský dopravní podnik organizuje. Padlo kvůli tomu také trestní oznámení.

"IDS neměla a nemá na starost financování trasy V.A metra. Jakékoliv vyšetřování, které nám pomůže vyvrátit lži šířené o naší společnosti, vítáme. Nejsme si vědomi žádného pochybení - vše probíhalo a probíhá podle zákona," sdělil mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Podle auditu zadala zmíněná firma některé práce bez řádného zadávacího řízení. Tuto skutečnost se snažila dodatečně napravit až ve chvíli, kdy byly již všechny práce za desítky milionů korun dokončeny.

Pokud se to skutečně stalo, porušila tím zákon o veřejných zakázkách. Vícepráce přitom v původní zadávací dokumentaci, kterou dopravní podnik odsouhlasil, údajně nebyly.

Pochybení firmy může omezit evropské dotace na stavbu

Postup Inženýringu dopravních staveb může mít údajně zároveň vliv na dotaci poskytovanou z fondů Evropské unie, která by podle auditorů mohla být zkrácena až o desítky procent. Podle informací ČTK se jedná o problém, kvůli kterému byla již před několika měsíci dopravnímu podniku zkrácena dotace o 3,7 miliardy korun.

Trestní oznámení kvůli výsledkům auditu podal například odborář dopravního podniku a zastupitel Prahy 2 Petr Pulec. Podle něj byla porušena pravidla zadávacího řízení a došlo také k vyhotovování nesprávných dokladů obsahujících zkreslené údaje.

"Dopravnímu podniku hlavního města Prahy tak vznikla škoda velkého rozsahu tím, že jako zadavatel přebírá odpovědnost za chybný postup organizátora veřejných zakázek a také tím, že dopravní podnik musí zaplatit za práce, které možná ve skutečnosti nebyly potřeba," uvedl v půlce září Pulec.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být dokončena příští rok. Stát by měla zhruba 22,5 miliardy korun, přibližně 7,5 miliardy by měla Praha získat z evropských fondů. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.