Mobilní Metro.cz

Testování reflexních prvků a vest. | foto: Ogilvy, Metro.cz

Policie začala „neviditelným“ chodcům rozdávat pokuty

Vydáno 24.05.2016 Metro.cz
Zákon o reflexních prvcích je nejasný, prohlásili experti. Deník Metro testoval v pražském Jižním Městě v laboratořích renomovaného výrobce 3M vlastnosti reflexních prvků. Výsledky jsou překvapující.

Několik měsíců policie lidem, kteří nebyli v noci vidět, rozdávala místo pokut reflexní prvky. Povinnost nosit je za snížené viditelnosti platí od 20. února. Týká se chodců, kteří se pohybují mimo obec po krajnici nebo na okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením.

Doba hájení ale skončila. Policistům došly pásky na rozdávání a místo domluvy jsou na řadě blokové pokuty.

„Není to tak, že teď každému dáváme pokuty, ale na druhou stranu zákon platí a nemůžeme lidem jen stále domlouvat,“ uvedl mluvčí policejního prezidia Josef Bocán.

Ošuntělá vesta porazila novou

Vedle sebe leží dvě reflexní vesty. Ta oranžová je denně používaná. Její majitel ji nosívá, když na motorce jede do práce. Před dvěma lety ji koupil na benzínce. Žlutá vesta je takřka nová, skoro nepoužívaná. Pořídili jsme ji v obchodním řetězci.

Na první pohled se zdá, že žlutá vesta bude světlo odrážet lépe. Jenže test nás vyvádí z omylu. Použili jsme retroreflektometr, tedy přístroj, který měří schopnost odrazu světla. U špinavé oranžové vesty 457 kandel. U žluté vesty přístroj ukázal jen 391 kandel.

„Laik na první pohled nepozná, který prvek je kvalitní, který ne,“ krčí rameny Jiří Kolařík z technologické společnosti 3M.

Kvalitu by měla zaručovat značka CE a norma EN471. „Už jsme v centru měli i takovou vestu, která měla na štítku obě tyto značky, ale světlo neodrážela vůbec,“ varuje Kolařík.

Pozor na značku

  • U reflexních vest existují mezinárodní normy. Ty správné musejí mít štítek s označením DIN EN340 nebo DIN EN471. Mnoho vest ale takové označení postrádá.
  • Kvalitu má zaručit i značka CE. Ta dokládá, že výrobek byl posouzen před uvedením na trh Evropského hospodářského prostoru a splňuje požadavky EU.
  • Písmena CE ale používají také dodavatelé z Asie. U jejich výrobků symbol neznamená jakost, ale značí jen to, odkud výrobek pochází (CE - China Export).

Přesto nabádá lidi, aby štítky na vestách četli. „Některé vesty se totiž mohou prát jen na 40 stupňů a jiné vůbec,“ říká.

Reflexní prvky také ztrácí své vlastnosti časem. Proto jsme nechali porovnat starý poškrábaný pásek, který rozdává Besip, s tím, který jsme v den testování koupili v domácích potřebách. Opět jsme byli překvapeni. Odřený pásek Besipu odrážel světlo skoro třikrát lépe než pásek druhý, byť oba na první pohled vypadají stejně.

„Povinnost vyplývající ze zákona ale neříká nic o tom, jak mají být reflexní prvky pro chodce velké, kde mají být umístěné ani jakou mají mít schopnost odrážet světlo,“ diví se Jiří Kolařík z divize ochranných pracovních prostředků technologické společnosti 3M Česko.

„Reflexní prvky na uniformách policistů či záchranářů musejí stanovenou normu splňovat. Pásky pro běžného chodce ale nikdo nekontroluje,“ říká Kolařík. Také připomíná, že prvky nemají lidé nosit, aby nedostali pokutu, ale protože je má ochránit před smrtelnou nehodou.

Za první čtyři letošní měsíce zahynulo už 45 chodců

Loni na českých silnicích přišlo o život 131 lidí, z toho 72 v noci. Ačkoliv policie už loni spustila velkou kampaň a rozdala 150 tisíc reflexních pásků, na statistikách se to zatím neprojevilo. Spíš naopak.

Co nosit, aby chodec přežil

V ideální případě by měl člověk ve tmě používat alespoň dva prvky.

Každý může kombinovat reflexní pásky, samolepky, klíčenky i nášivky.

Samotný pásek umístěný na batohu sice splňuje zákon, ale je k ničemu. Řidič ho zepředu nevidí.

Prvek má být vidět jak zepředu, tak zezadu. Experti ho doporučují umístit na předloktí či kolem zápěstí a pak také ke kotníkům.

„Chodce s páskou už na silnicích potkáváme, ale často mají reflexní prvek umístěný špatně. Páska zezadu na batohu není úplně vhodně umístěný prvek,“ varuje mluvčí policejního prezidia. Zároveň ale dodává, že za špatně umístěnou pásku nikoho pokuta nečeká.

Chodci využívají místo reflexních prvků často rozsvícené mobily. Experti ale varují, že takové řešení je nedostačující. Chodců na českých silnicích od letošního ledna do dubna zemřelo již 45. To je o 15 víc než loni. Kolik lidí zahynulo v noci, statistika nerozlišuje. Pravidelně se však více smrtelných srážek s chodci odehraje v noci.

Sdílet článek

Komentáře