Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Smlouvy na reklamní plochy v metru zkoumá policie

  • 1
Policie prověřuje vztahy mezi dopravním podnikem a firmami, které si pronajímají reklamní plochy v MHD. Podle MF DNES vedení dopravního podniku zvažuje, že vypoví kontrakty s reklamními společnostmi euroAWK a Rencar. Představenstvo o tom rozhodne v pondělí.

MF DNES získala dokumenty, z nichž plyne, že policie prověřuje problémové vztahy mezi dopravním podnikem a firmami, které si v pražské městské hromadné dopravě pronajímají reklamní plochy.

Dopravní podnik dostal tento týden dopis, v němž jej pražský odbor hospodářské kriminality žádá o smlouvy a vysvětlení okolností sporů o reklamní vitríny v metru s euroAWK a Rencarem. „Mohu potvrdit, že takový podnět prověřujeme, zatím bez konkrétního závěru,“ uvedl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Podle dopisu policie vedení podniku, který má redakce k dispozici, vyšetřovatelé zkoumají možný trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku. Vycházejí přitom z anonymního trestního oznámení.

Rencar a euroAWK se přou o vitríny v metru

Policii zajímá, proč dopravní podnik neumožnil Rencaru využívat plochy, jak se smluvně zavázal, a nechal na nich původního nájemce euroAWK.

„Čímž je příjem dopravního podniku poloviční oproti situaci, kdy by tyto reklamní plochy využíval Rencar,“ citují policisté z trestního oznámení. Argumentují také tím, že euroAWK platí dopravnímu podniku za reklamní plochy 25 procent čistého příjmu, zatímco Rencar 50 procent.

„To, co je napsané v oznámení, není pravda, jedná se o účelové argumenty. Už jsme policii poskytli veškeré podklady,“ reagoval na informace generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Problém podle něj nespočívá v tom, že by představenstvo nekonalo. Dopravní podnik v říjnu roku 2013 vypověděl smlouvu s euroAWK, firma však zpochybnila administrativní postup a odmítla vitríny v metru vyklidit.

„My jsme na ně dali žalobu pro vyklizení ploch. Soud stále probíhá, další jednání je 12. ledna,“ uvedl Ďuriš.

Plochy dopravní podnik nemohl vyklidit sám, protože nemohou manipulovat s cizím majetkem a vitríny patří euroAWK (společnost na dotazy redakce nereagovala).

Dopravnímu podniku patří 28 procent společnosti Rencar, zbytek spadá do rodiny JCDecaux.

Podle šéfa obou firem Pavla Slabého tak dostává městská firma další peníze ve formě dividend.

„Škodu, která v této souvislosti vzniká, uplatňuje Rencar vůči dopravnímu podniku, který ji zřejmě následně uplatní vůči euroAWK,“ upozornil Slabý. Peníze chce za to, že Rencar nemohl s dotčenými plochami obchodovat. Vedení dopravního podniku věří, že na úhradu škody nemá firma nárok.

Současně nedalo Rencaru slevu na nájemném. Tu firma požadovala kvůli sporu s euroAWK ve výši třiceti milionů. Dopravní podnik však společnosti pohrozil v květnu roku 2015 výpovědí smlouvy, pokud dlužné nájemné nezaplatí. Firma jej uhradila.

Dopravce chce víc peněz z reklamy

Představenstvo dopravního podniku bude v pondělí situaci projednávat. Ať už spor dopadne jakkoli, není Ďuriš spokojený ani se smlouvou s euroAWK, ani s Rencarem.

„Jsou to skoro 20 let staré smlouvy. Děláme vše pro to, abychom je razantně změnili, nemohu předjímat rozhodnutí představenstva, ale může to dopadnout i výpovědí těchto smluv. Budu požadovat tvrdý postup vůči těmto společnostem,“ uvedl ředitel s tím, že má na mysli jak kontrakt s euroAWK, tak Rencarem.

Je přesvědčený, že smlouvy jsou nevýhodné a podnik může z reklamy dostávat více.