Souprava metra Siemens M1 ve stanici Pankrác na trase C

Souprava metra Siemens M1 ve stanici Pankrác na trase C | foto: Michal Šula, MAFRA

Popraskané podvozky vozů metra si pražský Dopravní podnik svařuje sám

  • 20
Dopravní podnik začal svařovat popraskané podvozky vozů metra Siemens, které musel loni kvůli závadě stáhnout z trasy C. Nyní čeká na vyjádření Drážního úřadu, který provoz vozů se svařeným podvozkem musí schválit a povolit. Na trase by se mohly znovu objevit zhruba v polovině února.

Podvozky popraskaly celkem u šesti souprav, které jezdí na trase metra C. Ty jsou nyní mimo provoz. Vlásenkové trhliny objevil podnik loni 15. července při pravidelné kontrole (více čtěte zde). Nyní začal podvozky svářet.

"V pátek 13. ledna se uskutečnilo zkušební svařování rámů za účasti Drážního úřadu. Následně po zpracování příslušné dokumentace budeme čekat na vydání povolení k zařazení opravených podvozků do provozu," uvedla Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Jedna pětivozová souprava vyšla Dopravní podnik přibližně na 200 milionů korun. Celkem jich vlastní padesát tři.

Jako první svařuje podnik podvozky s malým poškozením. Postupně pak přijdou na řadu rámy s většími prasklinami. "Pokud bude poškození takového rozsahu, že oprava nebude možná, bude rám z oprav vyřazen. Kolik jich bude, nelze v současné době určit," uvedla Řehková.

Zatím není jasné ani to, co Dopravní podnik udělá s podvozky, které nepůjdou opravit klasickým svařováním. Dopravce zatím nevyčíslil škodu. "Jelikož v současné době probíhá zkušební svařování poškozených rámů, je jakékoliv vyčíslení ztrát velmi předčasné," doplnila Řehková.

Stejně tak se přesně neví, co a proč praskání způsobilo a kdo je za ně zodpovědný. Jednou z možností je, že jej zavinily vibrace způsobené zanesenými motory. To Siemens odmítl, tvrdí, že údržbu provádí přesně podle pokynů výrobce podvozků, firmy Bombardier.

"Testy prokázaly, že příčinou praskání nejsou vibrace způsobené znečištěnými motory či nedostatečnou údržbou, ale nekvalitní technologické zpracování podvozků ze strany výrobce, firmy Bombardier. Všechny provozní vlivy působící na rám podvozku dosahují běžných hodnot obvyklých pro provoz metra," uvedl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Svou vinu již dříve odmítla i firma Bombardier.

Cestující na trase C se nemusí bát, že by praskání podvozků mohlo zavinit nehodu. Jednak poškozené vozy nevyjíždějí z depa, navíc zbylé soupravy a vagony podnik pravidelně kontroluje. "Podvozky kontrolujeme každý týden, žádné další vady zjištěny nebyly. Kontroly budou pokračovat," uvedla Aneta Řehková.