Nová stanice metra A má místo eskalátorů portýry. | foto: iDNES.cz

Portýři vynesli turistům z nového metra už 30 tisíc kufrů, zájem trvá

  • 73
Portýři, kteří kvůli chybějícímu eskalátoru při výstupu z metra na Veleslavíně pomáhají turistům mířícím na letiště s objemnými zavazadly, vynesli už 30 tisíc kufrů. Služba přitom byla spuštěna v dubnu. Podle mluvčí pražského letiště zájem o ni neklesá, letiště rovněž eviduje mnoho žádostí o brigádu.

Letiště přitom bezplatnou službu nosičů spustilo teprve 7. dubna, tedy den po otevření čtyř nových stanic metra linky A (psali jsme zde). Právě z Veleslavína od té doby míří autobusem číslo 119 na ruzyňské letiště nejvíce turistů.

A ti si servis pochvalují. „Odezva od zákazníků je hodně pozitivní. Velmi nás překvapila,“ řekla iDNES.cz mluvčí pražského letiště Marika Janoušková.

Zatímco směny nosičů zpočátku pracovaly od ranních 5 hodin do 22 večer, po několika týdnech jim byla kvůli nižší přepravní poptávce pracovní doba upravena od 7 do 19.

Nosiči tahají kufry k autobusu ale i od něj

Během dvanáctihodinové směny se tak nyní střídají čtyři nosiči - pracují zde ve dvojicích.

A rozhodně se nenudí. „Týdně vynesou a snesou přibližně dva a půl tisíce těžkých zavazadel,“ dodává mluvčí. Za necelých dvanáct týdnů fungování služby tak přenesli na 30 tisíc kufrů.

Už dávno neplatí, že portýři tahají kufry po schodech pouze z vestibulu směrem k nástupní zastávce autobusu. Nosí je i opačným směrem od výstupní zastávky. „Jejich nabídka mě příjemně překvapila,“ řekla v pátek ráno jedna z turistek mířících k metru.

Službu, kterou letiště zavedlo kvůli absenci eskalátorů, vyvolala zájem i zahraničních médií (psali jsme zde). Pro letiště je ale výbornou reklamou.

„Zpočátku jsme se báli, že lidé budou mít obavy svěřit kufr někomu cizímu, kdo stojí u schodů. Ale tyto obavy se nepotvrdily,“ pokračovala Janoušková. Lidé si na portýry, kteří tu pracují v reflexní vestě se svou jmenovkou a fotografií, velmi rychle zvykli.

A občas se stane, že svého „poslíčka“ chtějí odměnit. „Nosiči si však nic nesmějí vzít. Dokonce jsme je sami testovali,“ uvedla mluvčí.

S blížícími se prázdninami se letiště musí vypořádat s dalším fenoménem. Coby portýr chce totiž pracovat, alespoň formou brigády, spousta lidí.

„Hlásí se opravdu hodně zájemců. Nečekali jsme takový zájem. Jenže naprostá většina veřejnosti netuší, že my si službu objednáváme u externí agentury, takže nám své žádosti posílají přímo na letiště. My je pak přeposíláme,“ usmála se mluvčí.

Smlouvu na provozování služby má letiště zatím do konce roku. Poté službu vyhodnotí a rozhodne se, zda v ní bude pokračovat.

Eskalátor, nebo pás na zavazadla?

Výstup po schodech by ale i tak mohl za několik měsíců být minulostí. Město už v květnu informovalo, že schody by mohl nahradit nový eskalátor, nebo pás na zavazadla (psali jsme zde).

Podle radního pro dopravu Petra Dolínka radnice tuto změnu už posvětila. „Teď už je to na představenstvu dopravního podniku, které musí udělat nějaké rozhodnutí. My tuhle investici neblokujeme,“ řekl nyní iDNES.cz Dolínek.

Sám by si na Veleslavíně dovedl představit eskalátor. „Je to jednodušší a pochopitelnější řešení pro Pražany a návštěvníky Prahy i když si myslím, že i dopravní pás má své opodstatnění,“ dodal s tím, že by právě pás mohl sloužit lidem při výstupu na Florenci.

Podle dřívějších informací by právě instalace pásu na Veleslavíně byla nejlevnější variantou. Ten by město vyšel na tři miliony korun, jeho výstavba by trvala osm měsíců.

Výstavba nového výtahu by vyšla na 8 milionů a devět měsíců, eskalátory by se pak budovaly stejnou dobu jako výtah, vyšly by ale na 15 milionů korun.