Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 30 lety vyjela do pražských ulic naposledy revoluční tramvaj T1

  6:06aktualizováno  6:06
Přesně před třiceti lety mohli Pražané naposledy vidět v provozu tramvaj typu T1. Ta vyjela na svou poslední jízdu 25. ledna 1983 na lince číslo 23. V ulicích Prahy se tramvaj objevovala přes třicet let.

Poslední jízda tramvaje T1 v pravidelném provozu. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

"První vozy T1 byly nasazovány od roku 1952. Zpočátku to bylo především na linku číslo 4, kdy první jezdila od 17. března 1952, a od 1. prosince 1955 na sedmnáctku. Během let se pochopitelně vystřídaly na mnoha dalších linkách," uvedl vedoucí archivu DP Pavel Fojtík.

První předváděcí jízda se konala 22. listopadu 1951. Tehdy tramvaj nesla ještě označení TI. "Jednalo se o elegantní vůz zcela nové koncepce, která vycházela z amerických vozů PCC, vybavený dvěma dvounápravovými podvozky," uvedl historik.

Nehoda tramvaje T1 17. února 1982 na Špejcharu.

Nehoda tramvaje T1 17. února 1982 na Špejcharu.

Funkční originál typu T1 ve vozovně ve Střešovicích.

Funkční originál typu T1 ve vozovně ve Střešovicích.

Na počátku padesátých let začala zásadní obměna vozového parku spočívající v postupném nahrazování dosavadních dvounápravových tramvají. Proti původním předpokladům tato proměna trvala o více než deset roků déle a skončila až v roce 1974.

Celkem měl pražský dopravce 133 "té jedniček". Jejich počet začal klesat od druhé poloviny 70. let. "Linky číslo 23 a 26 byly poslední, na nichž tento typ tramvají, které se nespřahovaly do dvojic, jezdil," uvedl Fojtík.

Úplně poslední tramvají T1 v pravidelném provozu byl vůz s číslem 5103, který vyjel z vozovny Střešovice právě zmíněného 25. ledna 1983. V muzeu městské dopravy ve Střešovicích je pak schován úplně první vůz číslo 5001 a vůz číslo 5002 určený k příležitostnému provozu.

Tramvaj T1 sehrála i svou tragickou roli. Právě tento typ v roce 1982 havaroval na Špejcharu. Při nehodě zahynulo sedm lidí (o tragédii čtěte zde).

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nástupiště stanice pražského metra (ilustrační snímek)
Vstup do metra na Andělu se uzavře o měsíc později, než se plánovalo

Vstup do metra B na Andělu v Praze 5 se místo srpna uzavře až v polovině září. Domluvil se na tom dopravní podnik s radnicí Prahy 5, která o uzavírce do...  celý článek

U Vltavy se od Čechova mostu na nábřeží Edvarda Beneše směrem k Holešovicím...
Vodní dopravu v Praze čeká revoluce. Otevřelo se moderní kotviště

Na nábřeží Edvarda Beneše vzniklo pět set metrů dlouhé molo. Levý břeh Vltavy tak nebude ochuzený o náplavky. Moderní kotviště umožní přepravu velkých nákladů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
KONSTRUKTÉR| 40 000 - 45 000 Kč

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.