Poslední vůz koněspřežné tramvaje svezl Pražany 12. května 1905

Poslední vůz koněspřežné tramvaje svezl Pražany 12. května 1905 | foto: DPP

Koňka vozila Pražany tři desetiletí. Naposledy vyjela před 110 lety

  • 0
Přesně před 110 lety - 12. května 1905 - projela naposledy Prahou koněspřežná tramvaj. Coby nejdostupnější dopravní prostředek obsluhovala centrum města přes dvacet let, než ji na sklonku 19. století začala postupně vytlačovat Křižíkova elektrická tramvaj.

Čtyři tramvajové vozy tažené koňmi a ověnčené girlandami vyjely 12. května 1905 v šest hodin večer z Křižovnického náměstí, aby naposledy projely svou trasu na Malostranské náměstí a skončily ve vozovně v Košířích.

Zástupy Pražanů si nenechaly poslední jízdu koňky, jak se koněspřežné tramvaji říkalo, ujít.

Éru koněspřežné tramvaje v Praze přitom zahájil belgický podnikatel Édouard Otlet o tři desetiletí dříve - 23. září 1875.

První trasa vedla od právě budovaného Národního divadla k Invalidovně. Zpočátku dřevěné kolejnice byly v dalších letech nahrazeny železnými. První vozy dovezl Otlet ze zahraničí, ale už v roce 1876 se v ulicích Prahy objevily české tramvaje od firmy Ringhoffer.

Následující dvě desetiletí představovala koňská tramvaj nejdostupnější dopravní prostředek a obsluhovala celé centrum tehdejší Prahy.

Linky nebyly očíslované, rozlišovaly se barevným symbolem ve speciálním kruhovém reflektoru, barvou tabule s názvem konečné stanice a barvou jízdenek.

Nejstarší linku označoval prostý bílý reflektor, její pokračování za řekou bílý reflektor s červeným křížem. Kompletní síť měla šest linek a měřila necelých 19 kilometrů. Koňky jezdily v intervalu sedm minut průměrnou rychlostí osm kilometrů za hodinu.

Otletova společnost se stále častěji zaplétala do soudních sporů s městem, mimo jiné o přednostní právo na stavbu tratí. A město společnost kritizovalo za zhoršující se stav infrastruktury.

Konec se začal blížit v roce 1896, kdy František Křižík zahájil provoz své elektrické tramvaje do Libně a Vysočan.