Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soudruhu, jedeme do depa! Prvním metrem vezli Gustáva Husáka

  18:37aktualizováno  18:37
Před čtyřiceti lety se otevíralo pražské metro. Našli jsme dva instruktory strojvedoucích, kteří během slavnostní jízdy svezli tehdejší vládní a stranickou delegaci. Petr Vostřez vlak řídil, Oldřich Chára vše jistil z prostředního vagonu pro případ poruchy.

Petr Vostřez (vlevo) v roce 1974 řídil metro s vládní a stranickou delegací, Oldřich Chára (vpravo) vše jistil z prostředního vagonu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Čtvrtek, 9. května 1974. Je něco po osmé ranní. Na obratových kolejích za stanicí Kačerov vyčkává v kabině soupravy instruktor strojvedoucích Petr Vostřez s pomocníkem Stanislavem Veselým. Povezou generálního tajemníka ÚV KSČ Gustáva Husáka a vládní delegaci.

V prostředním vagonu třívozového vlaku bude pro případ technického problému hlídat další instruktor Oldřich Chára, v zadním voze pak budou jízdu jistit čtyři technici v civilu.

Čtěte ve středu

V prvních dnech provozu metra byly k vidění nevšední situace, jako například husa i Husák  v metru

Vzpomínky na jízdu s vládní delegací a veselé zážitky z prvních hodin provozu čtětě v příloze MF DNES Magazín+TV. Vyjde výjimečně už ve středu.

Čelo vlaku je osazeno československými a sovětskými praporky, maximální stanovená rychlost pro jízdu z Gustávem Husákem je stanovena na 60 km/h.

V tom náhle...

Instruktor Petr Vostřez vzpomíná: "Dispečer mi z vysílačky hlásí, že k nám na obratiště míří násled." (v drážní hantýrce "násled" znamená prázdný vlak loudající se za vládní soupravou, aby jí kryl záda)

"A z toho následu u nás vystoupili pánové s nafouklými saky." Policejní ochranka.

Pánové zavelí: Tak soudruhu, jedeme do depa! Vostřez vzdoruje: Nejedu. – Musíme. Prohlídnout mašinu. – Měli jste si přivstat. Kolejiště na zhlaví před depem je vypnuté. – Tak půjdem pod vůz. – Zapomeňte, tam je pod napětím sedm set padesát! Musela by se vypnout celá trať.

Ochranka rezignuje, že prý si aspoň projdou celou soupravu.

Mezitím: nahoře ve vestibulu generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák stříhá pásku, je přesně 9 hodin 19 minut.

Už sestupují po schodech k peronu, kde se soupravou čeká Petr Vostřez, ale toho na žádné fotce ze slavné jízdy nespatříte. "Vždycky je to ustřižený těsně před kabinou, protože do prvních dveří nastupovali vláďáci," vysvětluje.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.