Chátrající pražské železniční nádraží Vyšehrad

Chátrající pražské železniční nádraží Vyšehrad | foto: David VotrubaiDNES.cz

Praha 2 kývla na přepracovanou podobu nádraží Vyšehrad, nadšená ale není

  • 16
Druhá městská část odsouhlasila novou podobu přestavby nádraží Vyšehrad. Původní návrh, ke kterému měla výhrady, nechal investor přepracovat - snížil například výšku plánovaných přístaveb. Přesto není radnice z nové podoby nádraží nadšená. Stavební úřad Prahy 2 rozhodne, zda udělí investorovi územní povolení.

U památkově chráněné budovy nádraží Vyšehrad by měly vyrůst dvě prosklené budovy, v kterých by byly například kanceláře, wellness centrum, obchody, dvě malé galerie a desítky parkovacích míst. Investorem je firma TIP Estate, podobu nádraží navrhl ateliér Omicron-K.

"Původní návrh byl hrozný, nehodil se do tohoto místa. Potlačoval význam původní budovy a zakrýval výhled na Vyšehrad," uvedl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS). Nelíbil se ani občanským sdružením, památkáři hlavního města ho ale schválili.

Stavební úřad Prahy 2 investorovi územní povolení původně nevydal. Firma se ale obrátila na pražský magistrát, který věc vrátil zpět úřadu druhé městské části.

Podle místostarosty investor projekt upravil a zredukoval objem nadzemních částí. Západní přístavba by tak měla být o patro nižší a měla by stát dále od historické budovy. Druhá přístavba by se měla objemem a výškou přizpůsobit sousednímu nárožnímu domu.

"Ani teď z toho nejsme nadšení, ale protože se záměrem ostatní dotčené orgány souhlasily, vzali jsme ho na vědomí a nebudeme se odvolávat," uvedl Vondrášek. Starosta dvojky Jiří Paluska (ODS) označil novou variantu za menší zlo. Záměr bude nyní znovu v územním řízení posuzovat stavební úřad Prahy 2.

Nádraží Vyšehrad dlouhodobě chátrá. V roce 2007 ho České dráhy prodaly ve výběrovém řízení za 42,5 milionu korun společnosti TIP Estate. Nový majitel bez povolení strhl čekárnu, která stála mezi kolejemi a kterou s hlavní budovou spojoval podchod. Památkový odbor magistrátu poté firmě udělil tehdy nejvyšší možnou pokutu 100 tisíc korun.