Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha 4 plánuje elektrobus bez řidiče, uveze jen osm cestujících

  19:49aktualizováno  19:49
Radnice Prahy 4 se připojí do celoevropského projektu vývoje elektromobilu, který nepotřebuje řidiče. Jezdit by měl přes Thomayerovu nemocnici a IKEM, aby ulevil přeplněným parkovištím. Jedinou nevýhodou je, že uveze jen osm cestujících.

Radnice Prahy 4 se v září připojí do celoevropského projektu vývoje elektromobilu CityMobil3, který nepotřebuje řidiče (23.6.2016) | foto: City of León - CityMobil2

Zapojení městské části do projektu je naplánováno na září, samotného elektrobusu by se část mohla dočkat příští rok. Náklady budou financovány Evropskou unií.

„Požádali jsme projektový tým CityMobil, který autonomní elektrobus vyvíjí již osm let, aby nás přizval do projektu CityMobil3,“ řekl iDNES.cz předseda výboru energetické úspory Prahy 4 Ivo Vaněk .

Projekt je zatím ve fázi úvah, ale trasa by podle Vaňka mohla vést od metra Kačerov po Vídeňské ulici směrem na parkoviště a do areálu Thomayerovy nemocnice. Trasa by skončila v IKEMu.

Elektrobus typu CityMobil3 ale nepatří k největším. Patří totiž do skupiny motorových vozidel typu C, tedy nákladního vozidla, a uveze 8 cestujících a jednoho řidiče.

„Jestliže osm let Evropská unie vyvíjí elektrobus v této velikosti, tak se nedá nic dělat a musíme se tomu přizpůsobit,“ dodává Vaněk.

GPS a stovky senzorů

Aby mohl elektrobus fungovat bez řidiče, potřebuje spolupráci satelitů a čidel. Po předem naplánované trase se dokáže pohybovat pomocí GPS signálu a na různé překážky po cestě reaguje pomocí dvou set čidel, jejichž informace zpracovává počítač.

Pro větší bezpečnost budou provoz elektrobusu hlídat dva dispečeři.

„Bude pevné dispečerské stanoviště, ve kterém se bude hlídat cesta autobusu a další dispečer bude sedět na místě řidiče. Ten bude mít schopnost vozidlo zastavit, pokud systém nějakým způsobem nevhodně vyhodnotí informace z čidel,“ popisuje bezpečností prvky Vaněk.

Dodává, že za osm let provozu se ve Španělsku, kde autobusy jezdí, nestala jediná nehoda.

Dopravní podnik zatím testoval několik elektrobusů, naposledy model SOR EBN 11, který v pracovní dny jezdí na lince 213, o víkendu na lince 163 (více zde). Prahou také projíždí elektrobus u stanice metra Budějovická, ten má ale dieslové topení.

Autor:


Tvarohovo-krupicový dort
Tvarohovo-krupicový dort

Potěšte rodinu rychlou dobrotou

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.