Pilotní projekt má městu ukázat, zda má nový systém parkovacích zón v Praze smysl.

Pilotní projekt má městu ukázat, zda má nový systém parkovacích zón v Praze smysl. | foto: MF DNES

Praha 5 couvla od projektu parkovacích zón, má o něm málo informací

  • 13
Vedení Prahy 5 odstoupilo od velkého projektu parkovacích zón, který chce magistrát spustit letos v září. Podle některých lidí z radnice obsahuje absurdní nápady, většina se také shoduje na tom, že jim město neposkytlo dostatek informací.

Ze tří městských částí, které měly být do původně velkého pilotního projektu zapojeny, jsou tak ze hry už dvě. První je Praha 8, která chtěla návrh zón přepracovat a magistrát ji tím pádem do „pilota“ nestihne zařadit.

Praha 5 se pro odstoupení rozhodla v pátek.

„Regulace parkování měla zajistit obyvatelům Prahy 5 místa k pohodlnému zaparkování a zabránit, aby městská část byla odkladištěm aut pro dojíždějící za prací. Tak tomu nyní není. Místo toho nám byl nařízen pilotní provoz v takové absurdní podobě, že obyvatelé levé poloviny Lidické ulice budou moci kartu zakoupit a obyvatelé pravé nikoliv,“ kritizuje návrh města radní Prahy 5 Jiří Vejmelka.

Parkovací zóny

Pilotní projekt začne fungovat v září. Ostrý provoz chce vedení metropole zahájit v první polovině příštího roku. V polovině července rada města schválila dokumentaci dvou veřejných zakázek na vytvoření zón. Zakázky vypíše do konce měsíce. Jejich hodnota činí více než 900 milionů korun.

Páté městské části se dále nelíbí, že obyvatelé, kteří bydlí za lokalitou, ve které mají zóny platit, nebudou mít možnost si koupit parkovací kartu. Přitom právě do jejich ulic se nahrnou auta, jež nově nezaparkují ve zpoplatněné oblasti. Také z tohoto důvodu se radní „pětky“ rozhodli projektu neúčastnit.

Jako jeden z dalších argumentů, proč hlasovali proti zavedení zón, uvedli špatnou komunikaci ze strany magistrátu.

„Nikdo nám neoznámil ani termín spuštění pilotního provozu, nikdo z magistrátu s námi nic nekonzultoval. Veřejnost nedostávala žádné informace, nevíme ani to, co bude od městských částí potřeba zajistit. Kdybychom s ‚pilotem‘ souhlasili, vlastně ani nevíme, k čemu bychom se zavázali,“ dodal Vejmelka.

Zatímco radnice Prahy 5 spolu s Prahou 8 kritizují postup města, šestá městská část se i nadále drží původního plánu.

„Se zavedením zón naše rada souhlasila. Poslali jsme však městu několik připomínek podle reakcí našich občanů,“ říká mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.

Otázkou však nyní zůstává, jak to bude s novými parkovacími kartami. Podle radnice Prahy 5 je totiž téměř nemožné, aby úřady začaly karty do letošního září vydávat. Magistrát hlavního města je v tomto ohledu optimističtější a věří, že se vše zvládne ještě do podzimních voleb.

Pilotní projekt má městu ukázat, zda má nový systém parkovacích zón v Praze smysl. Pokud se skutečně osvědčí, už příští rok by se mohlo začít za parkování platit také v dalších lokalitách hlavního města.

Zóny by tak do několika let mohly fungovat v Praze 1 až 11 a dále v Praze 18. Podle města záleží na tom, které části by o placený systém parkování projevily zájem. Úpravou mají projít také již zavedené zóny. Na úkor rezidentních míst chce město navýšit počet smíšených zón.