Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Radnice Prahy 6 požaduje, aby trať z Dejvic na letiště vedla v tunelu

  • 107
Rychlodráha na pražské letiště a dále do Kladna opět rozděluje vedení Prahy 6 a projektanty stavby. Vedení Prahy 6 totiž chce, aby na území městské části koleje vedly tunelem. Druhá strana ale s podobnou cestou nepočítá.

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by stavba zahloubené dráhy byla o 3,3 miliardy draží. Aktuálně se počítá s náklady mezi 18 a 22 miliardami korun.

Místostarostka Petra Kolínská ale argumentuje tím, že „s ohledem na historii projektu, na znalost místních poměrů a stav přípravy“ považuje rada městské části za nejvhodnější právě plně podpovrchovou variantu.

Radní zároveň žádají, aby SŽDC začala prioritně stavět úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem.

„Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť,“ doplnila.

Schválené usnesení by na konci června mělo potvrdit ještě zastupitelstvo Prahy 6.

Aktuální projekt Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. Plné zahloubení do tunelu v plánu není.

„Zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity,“ uvedl mluvčí společnosti Jakub Ptačinský.

Dodal ale, že ani případné vedení trati v tunelu zahájení prací neposune. SŽDC podle něj také dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy.

Stavba bude do konce roku 2023 hotová

Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být hotová do konce roku 2023, kdy se uzavírá program Doprava 2.

Rychlodráha mezi pražským Veleslavínem a Kladnem

Trať by měla vést po trase takzvané Buštěhradské dráhy. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat maximálně 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i stodvacítkou.

Vlaky z Masarykova nádraží by ve špičkách mohly jezdit v pětiminutových intervalech, v zastávce Hostivice by každá druhá souprava pokračovala do Kladna, zbylé na letiště.

,