Když se 6. dubna cestujícím otevřely čtyři nové stanice metra, roli důležitého dopravního uzlu převzala od Dejvické stanice Nádraží Veleslavín. Jezdí odtud autobusy na letiště a do Kladna, spousta cestujících využívá také zdejší vlakovou zastávku směr Hostivice, Kladno či Rakovník.
Dopravní expert: Stížnosti jsou oprávněné
Podle dopravního experta Petra Moose z ČVUT jsou stížnosti cestujících na zavedený pásmový provoz mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol oprávněné. „Myslím si, že je ideální čas, aby Dopravní podnik spolu s Ropidem vyhodnotil situaci. Ty intervaly se dají zkrátit,“ řekl Moos MF DNES.
|
Jenže každá druhá souprava metra během dne nadále končí na Dejvické, do nových stanic se tedy lidé dostanou až v šesti- až desetiminutových intervalech.
A to se zdá cestujícím až příliš. Nejenže ztrácejí čas při spěchání na navazující spoj na Veleslavíně, přicházejí i o komfort v cestování.
„Bylo by pohodlnější, aby z Dejvické pokračoval každý vlak. Bohužel to nejde, ale to je to jediné, co můžeme udělat,“ řekl v anketě iDNES.cz jeden z cestujících.
Davy cestujících se navíc nemačkají jen na Dejvické, ale také například právě na Veleslavíně, kde řada cestujících vystupuje.
To vadí i radnici Prahy 6, na níž se se stížnostmi denně obracejí desítky nespokojených cestujících. Proto chce ohledně možných úprav vyvolat jednání s městem a organizací Ropid, a iniciovat tak zrušení pásmového provozu.
Vadí vám, když zejména v odpolední špičce končí každá druhá souprava na Dejvické?
„Vůbec nechápeme, proč se Praha 6 stává již několikátým rokem pokusným králíkem dopravního podniku a Ropidu. Naprosto odmítáme, aby davy cestujících, kteří se chtějí dostat na letiště, musely na Dejvické vystupovat, poté čekat na nový spoj, který jezdí dopoledne v intervalu 10 minut, odpoledne 6 minut, a teprve poté mohly pokračovat v cestě. Je to pro cestující nepochopitelná komplikace, která je ostudou nejen pro Prahu 6,“ uvedl starosta městské části Ondřej Kolář.
Ropid: úpravu provozu nevylučujeme, budeme jednat
Se stížnostmi na pásmový provoz se lidé obracejí také na Ropid, organizace úpravu nevylučuje.
„My o téhle záležitosti víme a ve spolupráci s radním pro dopravu Dolínkem to řešíme. Připravujeme propočty a varianty, co by se s tím případně dalo dělat. Zatím sbíráme i údaje o počtu cestujících, po vyhodnocení jsme připraveni o změnách jednat,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Pásmový provozv úseku Dejvická - Nemocnice Motol V pracovní dny mezi 9:30 a 20:00 tudy jede pouze každý druhý spoj. Dopoledne a večer v intervalech 10 minut, v odpolední špičce pak 6 minut. Od 6 do cca 9:30 jezdí každý druhý spoj i mezi stanicemi Petřiny a Nemocnice Motol |
„Nejvíce stížností chodí na pásmový provoz v časech odpolední špičky. Tohle by byla při řešení priorita,“ dodal.
Případné změny připustil i radní pro dopravu Petr Dolínek.
„Provoz vyhodnocujeme a vyčíslujeme, kolik by to stálo. Ze strany Prahy 6 je to vlamování do otevřených dveří a považuji to pouze za politické gesto a snahu zviditelnit se ze strany radnice Prahy 6,“ napsal MF DNES v textové zprávě Dolínek.
Podle Drápala by soupravy z Dejvické mohly končit na Petřinách, každá druhá by pak zajížděla jen na konečnou stanici Motol.
Ruku v ruce se změnami v pásmovém provozu by pak možná bylo nutné uvažovat o změnách v provozu tramvají. „To je samozřejmě o penězích a u metra ne malých. Je otázkou, zda v případě posílení metra nebude třeba omezit povrchovou dopravu. Zároveň bude třeba dojednat s dopravním podnikem, od kdy by ke změně mohlo dojít,“ uzavřel Drápal.
Radnici vadí i absence záchytných parkovišťRadnici Prahy 6 vadí také absence parkovacích míst a parkovišť P+R u nových stanic pro řidiče ze středních Čech, kteří míří do Prahy na metro. Sama proto nabízí pozemky. „Jeden pozemek je u Evropské na Veleslavíně, směrem z centra, který má v nájmu dopravní podnik kvůli rekonstrukci tramvajové trati, druhý leží v okolí Petřin,“ řekl starosta Ondřej Kolář. Praha 6 dále protestuje proti vyhrazenému pruhu na Evropské pouze pro autobusy. Dodává rovněž, že po otevření nových stanic metra musejí lidé mířící do oblastí Dědiny, Petřiny a Bílá hora častěji přestupovat mezi autobusy a tramvajemi. „Bílá Hora je téměř odstřižena od zbytku světa, bez několika přestupů se tamní obyvatelé prakticky nikam jinam než do centra nedostanou,“ dodal Kolář. |