Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Praha 8 řeší problém s parkováním. ODS chce zóny, zelení autobusy

  • 36
Jak efektivně vyřešit nedostatek míst pro rezidenty? Rozbujelý problém s parkováním v širším centru Prahy přiměl vedení osmé městské části, aby začalo hledat řešení. Nejlepší variantu má určit analýza. Politicky se ale radnice shodnout nedokáže.

Praha 8 bude muset vyřešit parkování hlavně v Karlíně a v okolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Protože jsou tyto části města blízko centra metropole a přímo sousedí s lokalitami, kde je parkování téměř výhradně pro rezidenty, místní pak často nezaparkují.

Radnice si proto právě v těchto dnech nechává zpracovat studii dopravy v klidu, tedy parkování. Ta by měla odpovědět na otázku, jak je efektivně řešit.

"Nejvíce nás teď zajímá oblast Karlína, okolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Tady obsazují parkovací místa zejména obyvatelé blízkého okolí Prahy, kteří dojíždějí za prací," říká starosta Prahy 8 Jiří Janků.

Středočechy vytlačí jen zóny

Jeho stranický kolega, zastupitel osmé městské části za ODS Tomáš Mrázek, se k tématu v radničním měsíčníku vyjádřil jednoznačně.

"Zaparkovat ráno ve všední den v Karlíně, u stanic metra Kobylisy či Ládví je již dlouhá léta prakticky nemožné. Místa však většinou nejsou obsazena vozy obyvatel Prahy 8, ale Středočechy, kteří dojíždějí do metropole za prací, příměstská doprava pro ně není dost dobrá a zaplatit dvacet korun za celodenní parkování na P+R je pro ně závratná suma," komentuje situaci Mrázek. A dodává, že jedinou cestou, jak dopravu regulovat, jsou zóny placeného stání.

S takovým názorem naopak nesouhlasí Václav Musílek, zastupitel za Volbu pro Prahu 8. "Prosím, abychom této falešné vizi řešení parkování v Praze 8 nepodlehli a nevyprázdnili si v Karlíně obchody, nezkomplikovali vlastníkům pronajímání bytů a vůbec neučinili z Karlína mrtvé město," míní Musílek.

Zelení by uvítali záchytná parkoviště

Politicky je názor na řešení parkování v osmé městské části poměrně vyvážený. Zatímco pro ODS i TOP 09 jsou nevyhnutelným řešením rezidentní zóny, alternativní přístup by zvolila například opoziční ČSSD.

"Občané Prahy 8 si budou moci za manipulační poplatek do 100 korun pořídit celoroční parkovací kartu, se kterou budou moci parkovat všude. Na problematických místech Prahy 8 budou zavedeny parkovací automaty. Vlastníci karet by zde parkovali zdarma," popisuje další možnosti zastupitelka za sociální demokracii Květa Lepsatre.

Zelení by zase nejraději podpořili městskou hromadnou dopravu tím, že přijíždějící ze středních Čech by měli více možností parkovat na okraji Prahy a pokračovat autobusy či metrem.

Před několika lety odmítli lidé z Prahy 8 v referendu parkovací zóny. Tentokrát by za ně měla rozhodnout odborná analýza.