Vizualizace nové stanice Motol, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A

Vizualizace nové stanice Motol, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Na metro či parkoviště. Praha má šanci získat evropské miliardy

  • 53
Téměř čtyři miliardy korun z prostředků Evropské unie by v příštích letech mohlo získat hlavní město. Peníze určené původně pro ministerstvo životního prostředí by Praha využila zřejmě pro dokončení metra A nebo na vybudování záchytných parkovišť. Unie to však ještě musí schválit.

Za necelé čtyři miliardy by město mohlo koupit přes padesát nových tramvají, postavit Kaplického knihovnu a ještě by zbylo na další investice. Přestože má Praha šanci právě takovou částku získat, nebude ji moci použít na kdeco. Musí to být ekologický projekt.

Kam dát peníze?

Zlepšení parkování i úbytek kolon: výstavba parkovišť P+R, aby mimopražští řidiči nemuseli zabírat stání Pražanům; rozvoj systémů na řízení dopravy

Rozvoj metra: další stanice metra A; nové eskalátory; ový výstup ze stanice; výtahy ve stanicích metra; lepší bezpečnostní systém

Žhavými adepty jsou trasa metra A do Motola, vybudování lepších systémů na řízení dopravy, které zabrání kolonám, parkoviště P+R nebo jiné vylepšení stávajících tras metra. U každé ze jmenovaných věcí se Praha bude mít co ohánět, aby dokázala přesvědčit unijní komisi.

Původně mělo peníze dostat ministerstvo životního prostředí na ekologické projekty.

"Ministerstvo pro místní rozvoj přišlo s tím, že operační program životního prostředí je částečně rizikový, a navrhlo přesun 3,7 miliardy na dopravu. My jsme s tím souhlasili. Ovšem ministerstvo dopravy to musí dát na ekologické projekty, jinak je téměř stoprocentní, že to Evropská komise neschválí," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Matyáš Vitík.

Postaví se nový výstup z metra, nebo se vymění eskalátory?

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka existuje vládní usnesení, které plánuje dát tyto peníze na rozvoj pražského metra.

"Praha se pokusí najít možnosti, jak peníze použít na modernizaci metra. Může z nich zaplatit nové eskalátory, zabezpečovací zařízení i například postavit výtahy pro kočárky a vozíčkáře," říká Novák s tím, že chtějí požádat vládu, aby své usnesení přehodnotila tak, aby se dotace dala použít i na další projekty a nejen na metro.

"Naší snahou je uplatnit nějakou sumu na metro A. Část by se použila na rozvoj dopravní telematiky a hledáme další možnosti. Uvažujeme třeba, že bychom mohli vybudovat v jedné stávající stanici nový výstup z metra, protože současný nedostačuje," řekl radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Jeho kolega radní pro infrastrukturu Jiří Nouza zase navrhuje, aby se peníze použily na výstavbu záchytných parkovišť P+R. Ty Praze chybějí, a proto mnozí řidiči přijíždějící do metropole za prací parkují u domů především v blízkosti stanic metra a zabírají místním stání.

Pokud by se peníze měly použít jen na výstavbu dalších částí metra, Praha by s tím mohla mít problém. Tolik potřebná nová trasa D totiž zdaleka není připravená tak, aby šly peníze použít na ni. Praha by navíc musela podstatnou část zaplatit ze svého, úsek z Pankráce k Depu Písnice by přitom stál přes dvacet miliard.

 A navíc: peníze jsou z programu, který je určen pro období, jež končí letos. Během dalších dvou let je však ještě možné projekty dokončovat. Z velkých staveb se tak rýsují jen rozestavěné stanice metra A, na něž by se peníze daly použít.

Nakolik se však podaří přesvědčit Unii, aby peníze dala právě na tuto stavbu, je otázka, neboť už ji platí. Původně přislíbila zhruba sedm miliard, jenže kvůli chybám v projektu dá na metro A o 3,7 miliardy méně.

Že se tato částka shoduje s tou, kterou má nyní Praha získat, je podle Pařízka náhoda.

"Praha deklarovala, že není schopná využít celou částku - 3,7 miliardy na dostavbu metra A. Navíc pro EU může být problém, že poté, co zkrátila dotaci na tuto stavbu, my bychom tam peníze dali touto cestou. Proto hledáme i jiné projekty," dodal Novák.