Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez dálniční známky? Praha chce, aby se po okruhu jezdilo zdarma

  9:37aktualizováno  11:37
Po Pražském okruhu by se mělo jezdit bez dálniční známky. Takový návrh poslalo na ministerstvo dopravy vedení metropole. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka by zrušení povinnosti za jízdu po okruhu platit mohlo ulevit dopravě uvnitř hlavního města.
Komořanský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)

Komořanský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Praha chce tímto krokem reagovat na návrh ministra dopravy Dana Ťoka, aby se na pěti úsecích českých dálnic a rychlostních komunikací nemuselo platit mýtné (psali jsme zde).

Metropole chce, aby mezi vybrané úseky byl zařazen také Pražský okruh.

Dolínek proto ministra vyzve k jednání. „Hledáme všechny způsoby, jak ulevit dopravě ve vnitřní Praze. Tohle by byl další kamínek do mozaiky, který navíc nebude stát žádné peníze,“ uvedl Dolínek.

Podle něj je zařazení okruhu mezi bezplatné úseky logické. 

Navrhované úseky vyjmuté ze zpoplatnění

  • D1+I/23 – Kývalka – Brno (8km)
  • D1+I/50 Brno – Holubice (7 km)
  • D3+I/19 Čekanice – Měšice (3 km)
  • R6+I/21 Jesenice – Cheb-sever (7 km)
  • R10+I/16  Bezděčín – Ml. Boleslav (5 km) 

Zdroj: Ministerstvo dopravy

„I když počet řidičů, kteří kvůli dálniční známce využívají místo Pražského okruhu jiné komunikace, není podle odhadů dramatický, považuji to za správný krok. Každé auto, které pojede po okruhu místo vnitřní Prahou, dopravě i ovzduší ve městě uleví,“ pokračoval Dolínek.

Podle něj ne je v zahraničí zvykem nezpoplatňovat v oblasti velkých měst jejich okruhy a tangenciální úseky dálnic. Uvedl například Řím, Madrid, Budapešť či Paříž.

Ministerstvo chce návrh vládě předložit v příštích týdnech. Pokud by se návrh podařilo prosadit, řidiči by na vybraných úsecích mohli bez poplatku jezdit už od příštího roku.

Dolínek nechce předjímat, zda se svým návrhem uspěje. V minulosti už několik pokusů vyjmout Pražský okruh ze seznamu zpoplatněných úseků proběhlo. Neúspěšně.

„Za pokus to rozhodně stojí, předložím panu ministrovi své argumenty a pokusím se ho přesvědčit,“ uzavřel Dolínek.

Ministerstvo: Žádná jednání s kraji ani městy dosud neproběhla

Podle ministerstva dopravy žádná jednání s kraji ani městy dosud neproběhla. „O rozsahu zpoplatnění jsme samozřejmě připravení debatovat také s Prahou,“ sdělil iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového odboru resortu.

Ministerstvo mezi nezpoplatněné úseky navrhuje komunikace, které propojují na sebe navazující silnice 1. třídy a řidiči se jim nemohou vyhnout.

„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Chci proto od příštího roku těchto několik dálničních úseků vyjmout ze zpoplatnění, tak aby na nich řidiči mohli jet i bez známky. Budeme tím také předcházet tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle resortu by stát vyjmutím zmiňovaných pěti úseků ze zpoplatnění o žádné významné prostředky nepřišel, přínos pro občany by byl mnohem větší.

Začali byste využívat Pražský okruh, kdyby se na něm mohlo jezdit bez dálniční známky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. května 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 1981
Ne 443
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.