Tunel Blanka bude dlouhý šest a půl kilometru. Automobily ho projedou za zhruba...

Tunel Blanka bude dlouhý šest a půl kilometru. Automobily ho projedou za zhruba sedm minut. | foto:  František Vlček, MAFRA

Praha chce kvůli Blance zahájit další arbitráž o 145 milionů korun

  • 45
Hlavní město hodlá zahájit další arbitráž kvůli tunelovému komplexu Blanka. Tentokrát chce Praha jít k soudu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun.

Agentuře ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Nouza. MF DNES potom potvrdil, že o tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města.

"Rozhodčí soud by pak rozhodoval o 145 milionech, které dluží město společnosti IDS," řekl Nouza.

Podle něj je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak vyřešit problémy. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy se stavební firmou Metrostav.

"Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu," řekl Nouza.

"Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení," doplnil.

Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady.

Podle ČTK firma od města za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by Praha měla zaplatit ještě 196 milionů korun, a to včetně žalované částky.

"Pracujeme již druhým rokem de facto zadarmo a pokud se věc v řádu několika týdnů nerozhodne, může se stát, že nebudeme schopni své služby nadále poskytovat a budeme nuceni odstoupit od smlouvy a odejít ze stavby," řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Firma působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce.

Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard.

Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.

Praha musí začít vyplácet miliardy

Soud minulý týden rozhodl, že Metrostav musí do pěti měsíců stavbu tunelu Blanka dokončit. Stavba přitom byla přerušena loni v prosinci.

Hlavní město pak firmě musí uhradit víc než čtyři miliardy korun. Spor tím ovšem nekončí, stavební firma totiž minulý týden rozšířila žalobu proti Praze o další miliardu týkající se mimo jiné i Trojského mostu.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka je stavební firma schopna práce obnovit ještě před nabytím právní moci rozsudku.

"A to ve chvíli, kdy město pošle peníze," řekl Polák minulý týden. Podle rozhodnutí soudu musí Praha firmě zaplatit čtyři miliardy korun: dlužných 2,7 miliardy do tří dnů od doručení rozsudku, dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky postupně v průběhu stavby.

Podívejte se do tunelu Blanka:

24. listopadu 2013

, ,