Praha chce zpoplatnit vjezd do centra města. Ilustrační snímek

Praha chce zpoplatnit vjezd do centra města. Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Praha plánuje zpoplatnění vjezdu do centra, aby lidé více jezdili MHD

  • 1093
Pražští radní zvažují zpoplatnit vjezd do centra metropole a omezit parkování, aby tak řidiče dostali do MHD a tím vyrovnali ztrátu, kterou způsobí zlevnění roční tramvajenky. O záměru města informoval iHned. Radní Petr Dolínek ale tvrdí, že takový návrh zatím není na pořadu dne.

Pokud by představitelé města plán schválili, mohlo by se podle iHned za vjezd platit už od července. Server se odkazuje na materiál, který mířil na úterní zasedání rady a který má k dispozici. Není zřejmé, kolik by řidiči platili, ani do jakých míst by se bez zaplacení mýta nedostali.

Zatím ovšem zavedení mýtného ve městech brání legislativa. Radní pro dopravu Petr Dolínek navíc odpoledne na tiskové konferenci na magistrátu prohlásil, že zpoplatnění vjezdu aut do centra zatím není na pořadu dne. „V blízké době o tom ani jednat nebudeme,“ upřesnil.

Zlevněním ročního kuponu na MHD ze současných 4 750 korun o více než tisícovku na 3 650, které v úterý schválili pražští radní, dopravní podnik podle předběžných odhadů přijde o stovky milionů ročně. Zpoplatnění vjezdu do centra by tak alespoň část řidičů mohlo donutit přesednout z auta do metra či tramvají.

S tím souhlasí i dopravní expert Petr Moos. „Zkušenost třeba z Londýna opravdu je taková, že poklesly zácpy a lidé přesedli na autobusy a jiné prostředky hromadné dopravy,“ řekl iDNES.cz proděkan Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy Moos.

Podle něj však takové řešení bude pro Prahu vhodné, až bude mít funkční systém záchytných parkovišť a hotový vnitřní a vnější městský okruh. „Je potřeba, aby řidiči měli alternativy a mohli zpoplatněné území objet. To by bylo dobré, aby rada zvážila,“ doplnil Moos.

Po vzoru Londýna, nebo Berlína?

O zavedení mýtného se v hlavním městě hovoří už léta. Politici plánovali, že systém bude fungovat nejpozději do roku 2015. Před šesti lety odhadovali, že jeho zavedení bude stát 640 milionů a první rok provozu dalších 430 milionů. Kontrolu placení mýtného by měl na starosti kamerový systém v ulicích.

Šéf pražské ODS Filip Humplík se proto v iHned pozastavil nad tím, jak by chtělo vedení města svůj nápad uskutečnit už do léta. „Zakázat vjezd automobilům do vnitřní Prahy není možné takhle rychle uskutečnit ani technicky. Jde jen o další populistický výkřik bez reálného podkladu. Kde budou Pražané parkovat, když slibovaná P+R parkoviště ještě nejsou ani ve fázi výkupu pozemků?“ řekl serveru.

Konkrétní plán na omezení vjezdu aut do centra by zpracovala Technická správa komunikací. „Ale až pokud bude materiál radou hlavního města přijat. Až po jeho zpracování bude teprve jasný rozsah,“ sdělila iDNES.cz mluvčí TSK Barbora Lišková.

Podle Petra Moose existují dva základní přístupy, proč a jak vjezd do centra zpoplatnit. Prvním je kongesční mýto, které má zamezit zácpám neboli kongescím. „Tak to funguje například právě v Londýně, město vybírá elektronicky poplatek a peníze, které získává, vkládá do sytému MHD,“ vysvětlil expert.

Druhý typ mýta souvisí s ochranou životního prostřední. „Ten je založen na zpoplatnění různých emisních skupin vozidel. Nejvíc pak platí majitelé aut, která znečišťují nejvíc, příkladem je třeba Berlín,“ shrnul Moos.

O zavedení takzvaných nízkoemisních zón, které by omezily vjezd do centra alespoň starším vozům, mluvilo i minulé vedení Prahy (více čtěte zde).