Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha letos postaví jen pár kilometrů cyklostezek, na víc nemá peníze

  17:38aktualizováno  17:38
Praha letos postaví jen 2,5 kilometru cyklostezek. Podle některých odborníků tak selhává v moderním pohledu na řešení městské dopravy. Na cyklistickou dopravu pražský magistrát vyčlenil pouze osm milionů korun.
I přes špatné vyhlídky Praha pár kilometrů cyklostezek postaví. Ilustrační snímek.

I přes špatné vyhlídky Praha pár kilometrů cyklostezek postaví. Ilustrační snímek. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Postačí to sotva na akce, které mají platné stavební povolení. Prakticky to znamená zastavení rozvoje cyklodopravy v Praze," poznamenal Vratislav Filler, odborník na cyklodopravu ze serveru Prahounakole.cz.

Na tomto názoru se víceméně shodují i magistrátní experti, kteří mají budování cyklostezek v Praze na starosti.

Podle Fillera radní pro dopravu Josef Nosek sestavením rozpočtu dopravních investic hned od začátku ukázal, že jeho priority ohledně dopravy v Praze začínají a končí za volantem auta.

Ze statistik Technické správy komunikací, které má MF DNES k dispozici, pak vyplývá, že tak málo peněz na cyklostezky měla Praha naposledy před sedmi lety.

Na údržbu stávajících tras pro cyklisty je pak letos vyčleněno dalších 18 milionů korun. I to je málo, loni to bylo 32 milionů. Jen pro představu: 300 milionů korun jde letos na dostavbu plaveckého areálu na Šutce v Praze 8. Přes dvě stovky milionů pak dostane od města zoologická zahrada, která staví nový pavilon pro slony a hrochy.

Přibudou stojany v centru města

Tak se zdá, že Praha na rozvoj cyklodopravy jako alternativní možnosti cest Pražanů po metropoli poněkud rezignovala. O dlouhodobém systematickém přístupu ani nemluvě. To je poněkud v rozporu s moderním pojetím městské dopravy ve vyspělých městech.

"Z mnoha poznatků posledních let lze jednoznačně vyčíst, že by Pražané do práce rádi jezdili na kole, ale mají tolik překážek před sebou, že nakonec raději zvolí auto nebo veřejnou dopravu," vysvětlil Pavel Polák z magistrátní "cykloskupiny".

Co se letos postaví

Na Slupi - Výtoň
Stavební úpravy křižovatky se semafory, nové dopravní značení a cyklopruh.

Malá Chuchle - Barrandovský most
Cyklostezka dlouhá 1 510 metrů s živičným povrchem.

Toužimská - Tupolevova
Cyklostezka v Letňanech délky 897 metrů s živičným povrchem.

Kačerov - Kamýk
Druhá etapa cyklotrasy délky 1 045 metrů.

Zdroj: TSK

Obtíže, které na cyklisty číhají v ulicích hlavního města, začínají od kopcovitého reliéfu přes celkem "omezený prostor" v ulicích města s takzvanými škrtícími body a nebezpečnými úseky po nedostatek stojanů či bezpečných míst, kam si kolo přes den uschovat.

Přivazovat si je k lampám určitě nestačí a je to mimochodem zakázané. Častým problémem jsou i vlastnické vztahy u pozemků, kudy chce město cyklostezky vést.

I přesto počet cyklistů rok od roku roste. V současnosti jich po Praze pravidelně jezdí zhruba 130 tisíc.

Podle průzkumů, které si nechal magistrát v minulosti zpracovat, je v Praze dokonce čtvrt milionu cyklistů. Tedy i těch, kteří na kolo sedají jen výjimečně. Logicky stoupá i podíl cyklodopravy na cestách v Praze. Přes dvě procenta lidí tak pro cestu po městě zvolí kolo.

"Financování rozvoje cyklistické sítě není veselé, ale i letos se mohou cyklisté na něco těšit," upozornila předsedkyně magistrátní komise pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová. Slibuje, že alespoň přibudou stojany v centru města.

Přitom věří, že se ještě nějaké ty miliony v rozpočtu během roku najdou. "Zasadím se také o to, aby se do zákoníku práce vrátila povinnost zaměstnavatele, že musí svým pracovníkům umožnit kola bezpečně zaparkovat," řekla, ale hned přiznala, že je to spíše vize.

Tímto krokem by se ale město poněkud zbavilo zodpovědnosti. V zahraničí je totiž běžné, že radnice staví "veřejné kolárny" na své náklady.

Něco se přeci jen postaví

I přes špatné vyhlídky magistrát řeší, jak napojit lávku přes Vltavu zavěšenou pod mostem Pražského okruhu na Zbraslavi. Už rok a půl tu jen tak visí v prostoru.

Město podle Krobové Hášové koupí soukromý pozemek na jednom konci lávky a dodělá nájezdové rampy. Na otázku, jestli se tak stane ještě letos, předsedkyně komise odpověděla: "Snad ano".

TSK má letos v plánu dokončit již loni slibované prodloužení stezky od Barrandovského mostu do Malé Chuchle či necelý kilometr dlouhý úsek v Letňanech.

Společně s úpravami křižovatky pod Vyšehradem a značené cyklotrasy mezi Kačerovem a Kamýkem je to ale vše.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Zájezd hudebníků se v Praze nakazil střevní infekcí. Mluvilo se o otravě

Celkem deset švýcarských hudebníků, z toho devět dětí, ve čtyři hodiny ráno odvezli pražští záchranáři s virovou střevní infekcí do nemocnice Na Bulovce. Podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Praha plánuje pro lidi s Lítačkou slevy na sdílená auta a kola

Ráno nasednout na kolo a dojet si s ním k tramvaji, kterou člověk zamíří do práce. Po konci směny odjet autem. Praha zvažuje, že by kartu do hromadné dopravy –...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.