Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opencard končí, Praha bude jezdit na Lítačku, oznámila primátorka

  6:37aktualizováno  13:21
Problematickou pražskou tramvajenku Opencard by měla od poloviny roku nahradit nová čipová karta s názvem Lítačka. Oznámila to primátorka Adriana Krnáčová s tím, že systém na vydávání nových karet se spustí už od února. Budou fungovat jen jako tramvajenky.

„Mohu konstatovat, že systém je připraven. Připravili jsme vlastní, levné řešení, při kterém nebudeme znovu závislí na jednom dodavateli, ale sami budeme jeho provozovatelem,“ uvedla v pondělí Krnáčová s tím, že Lítačka je zatím pracovní název. Náklady na nový systém by neměly překročit deset milionů korun.

Podle ředitele společnosti Operator ICT Václava Strnada, která kartu připravuje, celkové náklady budou šest milionů korun. Nové karty mají nahrazovat Opencard postupně. V případě kolapsu stávajícího systému by ale magistrát mohl nový nasadit okamžitě.

„Pro držitele Opencard se nic nezmění po dobu, po kterou bude jeho karta platit. Teprve pak podá žádost o přechod na kartu novou,“ popsal Strnad.

Pražská primátorka na Twitteru ukázala, jak by mohla nová karta vypadat:

25.ledna 2016 v 11:53, příspěvek archivován: 25.ledna 2016 v 12:29

Takhle by mohla vypadat #Lítačka. https://t.co/MTqBM2h1uF pic.twitter.com/LxslBs3T6Z

Na změnu upozornily už pondělní Hospodářské noviny. Magistrát podle nich novou kartu připravoval v utajení. Povinnosti vypsat veřejné výběrové řízení se město vyhnulo tím, že samo zaměstnalo několik IT specialistů, kteří kartu během zhruba půl roku připravili.

Projekt bude provozovat prostřednictvím městské firmy Operátor ICT, která si již zaregistrovala doménu www.litacka.cz, a právě název Lítačka nová karta zřejmě ponese. I když Krnáčová uvedla, že jde zatím o pracovní název.

V tuto chvíli je již spouštěn testovací provoz a Praha na nový systém přejde definitivně během února. Na Lítačku by pak Pražané mohli jezdit od poloviny tohoto roku. Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka říct nechtěla.

„Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajícího řešení,“ dodala Krnáčová. Dosavadní dodavatel, společnost EMS, se na novém systému nebude podílet.

„My teď aktuálně řešíme budoucnost tramvajenky. Minulost už necháme výhradně na právnících. A za projekt Opencard nezaplatíme ani korunu bez toho, aniž by nám to přikázal soud,“ nechala se slyšet primátorka Krnáčová.

První kritické hlasy

Na Lítačku se již snesla první kritika. Opoziční TOP 09 nebere plány primátorky vážně a spolu s ODS jí kritizuje, že primátorka projekt připravovala potají, aniž informovala zastupitelstvo.

„Podle informací, které jsou k dispozici, byla celá akce připravována v naprostém utajení,“ řekl zastupitel a bývalý náměstek Jiří Nouza (TOP 09).

„Mám o tom řešení pochybnost a obavu, že pod vedením paní primátorky dopadají věci neslavně a že stejně může dopadnout i tato,“ doplnil.

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha pouze vyměnila červenou kartičku za zelenou. „Jde jen o mlhu vzhledem k exekucím ze strany EMS,“ sdělil. „Paní primátorka má krátkou paměť, na zastupitelstvu žádné informace k Opencard podávány nebyly. Tento bod totiž nikdy nepřipustila na program,“ doplnil.

Krnáčová totiž odmítla to, že by kartička vznikala v utajení. Podle primátorky o ní byla informována rada i zastupitelstvo.

Považujete název Lítačka pro pražskou tramvajenku za vhodný?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 28. ledna 2016. Anketa je uzavřena.

NE 6838
ANO 4174

Vydávání karet Opencard bylo v uplynulých měsících několikrát přerušeno kvůli platnosti certifikátů. Praha před časem obvinila z výpadku vlastníka licence, firma eMoneyServices (EMS) ale vinu odmítla a vedení metropole obvinila z porušování zákona (více jsme o tom psali zde).

Minulý týden pak kvůli projektu Opencard uvalil Obvodní soud pro Prahu 1 na hlavní město exekuci. Učinil tak kvůli nerespektování soudního nařízení, podle kterého mělo vedení Prahy umožnit EMS kontrolu systému (psali jsme zde).

Karta Opencard, která slouží především jako tramvajenka, pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS). Je spojena s řadou problematických smluv, s nimiž se vedení města neúspěšně snaží vyrovnat. Projekt doposud stál 1,35 miliardy korun. Letos také vyprší platnost 650 tisíc karet Opencard (čtěte zde).

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

OBIS  s.r.o.
Administrátor HelpDesku, support IT

OBIS s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.