Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha má nový rozpočet. Tunel Blanka spolkne čtyři a půl miliardy

  14:03aktualizováno  14:03
Pražští zastupitelé ve čtvrtek po pěti hodinách jednání schválili rozpočet na příští rok. Je vyrovnaný a s penězi přesunutými z letošního roku činí téměř 50 miliard. Nejvíce peněz z investic půjde na dopravní stavby, z toho 4,5 miliardy na tunel Blanka.

Na tunel Blanka je v rozpočtu vyčleněno nejvíce peněz | foto:  František Vlček, MAFRA

Pět hodin dohadování, přesvědčování a někdy i osočování nakonec vedlo k výsledku. Magistrátní opozice z ODS však rozpočet označuje za "projídací" a nelíbí se jí ani plánované zvyšování počtu úředníků.

Rozpočtové výdaje města se dělí na dvě základní části - náklady na provoz, tedy to co Praha takříkajíc automaticky "projí", a na investice.

Zajímavá je hlavně druhá skupina, ta totiž město mění. Magistrát bude mít k utrácení 10,3 miliardy, z čehož 4,3 miliardy jsou peníze přesunuté z letošního rozpočtu.

Za co bude Praha utrácet

Praha bude příští rok hospodařit s vyrovnaným rozpočtem 45,1 miliardy korun. Včetně peněz přesunutých z letošního roku činí rozpočet 49,6 miliardy korun.

Investice: 10,28 miliardy

Doprava: 6,7 miliardy
Tunel Blanka: 4,6 miliardy
Budování P+R: 20 milionů
Delší metro A: 137 milionů
Příprava metra D: 346 milionů
Přestavba ústřední čističky odpadních vod: 466 milionů
Libeňská spojka: 5 milionů

Měst. infrastruktura: 1,4 miliardy
Protipovod. opatření: 124 milionů
Obnova vodních nádrží: 9 milionů
Výkupy lesů: 1 milion

Kultura, cest. ruch: 140 milionů
Areál holešovického Výstaviště a Průmyslový palác: 56 milionu
Oprava Divadla pod Palmovkou po povodni: 45 milionů
Oprava Rothmayerovy vily ve Střešovicích: 2 miliony
Opravy pomníku Mistra Jana Husa: 2 miliony

Kapitálové výdaje:
Stavba kolektoru u Hlávkova mostu: 49,9 milionu
Protipovodňová opatření v Karlíně: 98,9 milionů

Běžné výdaje: 37,8 miliardy

Údržba ulic: 500 milionů
Platy učitelů: 300 milionů
Obnova vozového parku Dopravního podniku: 530 milionů
Splacení dluhů: 1,3 miliardy
Rezerva: 800 milionů

Nově je zaveden příspěvek školám 1 360 korun na žáka. Ten dříve dávala vláda, vloni to ale zrušila.

Zdroj: ČTK

Nejvíc peněz spolkne celkem očekávaně doprava, zejména tunelový komplex Blanka. Celkem to je 6,7 miliardy, z toho na Blanku 4,6 miliardy.

Peníze půjdou i na stavbu dalších komunikací, například na Hornopočernickou spojku nebo na Libeňskou spojku. Další desítky milionů spolkne budování parkovišť P+R a prodloužení metra A, přestavba ústřední čistírny odpadních vod či příprava stavby metra D.

Druhou nejnákladnější kapitolou v rámci investičních výdajů je městská infrastruktura s 1,44 miliardy korun. Něco půjde na výkupy lesů a výsadbu nových, něco na revitalizaci vodních nádrží a dohromady přes dvě stě milionů na protipovodňová opatření.

Dočká se i Průmyslový palác

V rámci kultury a cestovního ruchu chce Praha v příštím roce investovat téměř 140 milionů. Více než třetinu magistrát vloží do areálu Výstaviště a Průmyslového paláce, o něco méně do oprav Divadla pod Palmovkou.

Náklady na běžné výdaje, tedy již zmíněná první skupina, činí 37,8 miliardy korun, meziročně se zvýšily zhruba o 2,8 miliardy. Praha přidá peníze například na údržbu ulic.

Místo letošních 100 milionů to bude pětkrát víc. Dalších 300 milionů vydá na odměny pro učitele základních a středních škol.

"ČSSD a TOP 09 chtějí zvýšit platy učitelů základních škol, které nejsou provozovány městem, ale jednotlivými městskými částmi. Není tedy důvod, proč k tomuto kroku přistupovat, z čistě ekonomického důvodu," kritizoval rozhodnutí zastupitel ODS Rudolf Blažek.

Návrh rozpočtu označili jeho kolegové za "projídací". Kritizovali rovněž zvýšení počtu magistrátních úředníků o 250 či výdaje 54 milionů na řešení problému bezdomovectví.

Zastupitelka Aleksandra Udženija (ODS) zase radě vytkla, že v rozpočtu chybějí peníze na obnovu Štvanice. Primátor Tomáš Hudeček však kritiku odmítl.

Počet 250 míst je podle jeho slov horní hranice, která nebude na 99 procent naplněna. Problém bezdomovectví prý překročil takovou mez, že je třeba nový systém podpořit.

Projeli jsme tunel Blanka před jeho uzavřením:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.