Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za jedenáct let auto v Praze potřebovat nebudete, sní iniciativa

  11:09aktualizováno  11:09
V roce 2025 nebudete v Praze potřebovat vlastní auto. Proč? Protože veřejná doprava bude naprosto dokonalá. Tak vidí budoucnost metropole iniciativa AutoMat. Podle ní je scénář popsaný v textu realizovatelný. Zásadní tezí je, že Praha může snížit podíl individuální automobilové dopravy ze 33 na 25 procent.

Vizualizace možné podoby rekonstrukce Malostranského náměstí. | foto: AutoMat

MF DNES tuto vizi a existující plány města spojila a sestavila obraz ideální budoucnosti hlavního města:

Píše se rok 2025 a jezdit po Praze vlastním autem už není "cool".

Fotogalerie

Kdo by taky chtěl platit za benzin, povinné ručení a parkovací místo ve vlastní ulici jen proto, aby se dopravil z bodu A do bodu B. Metrem se člověk dostane klidně až do Písnice. A kam metro nevede, tam jezdí tramvaje - třeba do Suchdola.

Pravda, občas to bez auta prostě nejde, ale proč ho hned kupovat, když stačí vyjít z domu do ulice a nějaké si jednoduše půjčit.

Od té doby, co v Praze funguje carsharing, to není žádný problém. Městská auta jsou levná a stojí skoro na každém rohu.

Navíc s nimi člověk zaparkuje i na místech, do kterých by s vlastním autem nesměl. Kdo by před deseti lety řekl, že v Praze budou jezdit veřejná auta a průměrně se o jedno takové bude dělit osm lidí?

Aut v Praze zkrátka ubylo. Naopak více lidí teď jezdí na kole. Aby ne, když se dají bicykly podobně jako auta půjčit. V ulicích už je veřejných kol přes tisíc a nejspíš jich ještě přibude.

Co pro dopravu udělat

Vize pro Prahu 2025, kterou představila iniciativa AutoMat, vychází z několika tezí. Zde jsou některé z nich: 

  • Dopravní a územní plánování je třeba propojit. Sníží se nároky na dopravu v konkrétních místech.
  • Je třeba snížit podíl individuální automobilové dopravy.
  • Veřejná doprava by měla být i nadále konkurenceschopná.
  • Stavby pro autodopravu budou sloužit v první řadě ke zlepšení životního prostředí, nikoliv ke zvýšení kapacity.
  • Město se pustí do zkvalitnění veřejného prostoru. Ulice by neměly být uzpůsobené pouze automobilové dopravě.

Cyklistika je navíc mnohem bezpečnější. Přibývá totiž čtvrtí, ve kterých smějí řidiči jezdit nejvýše třicítkou. Nemluvě o desítkách kilometrů nových cyklopruhů. Díky nim lze dokonce některé jednosměrky projet i v protisměru.

Autobusy staví jen tam, kde čekají lidé. Šetří tím čas

MHD už není to, co dřív. Ale v dobrém slova smyslu. Všechny autobusové zastávky jsou sice na znamení, a když chce cestující vystoupit, musí pokaždé zmáčknout tlačítko, ale zase jsou autobusy v cíli mnohem rychleji.

Z jízdních řádů nezmizely pouze značky pro zastávky na znamení, které tak už byly k ničemu, ale také označení nízkopodlažních spojů. Důvod? Bezbariérové jsou přece všechny linky.

A nejen to. Od roku 2025 jsou ve všech stanicích metra výtahy nebo plošiny, které pomáhají zdolat schody. Město také upravilo tramvajové a autobusové zastávky, které dělaly problém lidem na vozíku nebo rodičům s kočárkem.

Ulice zaslouží pozornost

  • Pražské ulice by podle vize AutoMatu měly být místem nejen pro řidiče aut, ale také pro chodce a cyklisty.
  • Myslet by se mělo více na celkovou podobu ulic. Ty si zaslouží také větší množství laviček, pítek a dalších doplňků.
  • Proměnu by podle iniciativy potřebovaly především hlavní pražské třídy, jako je třeba Vinohradská.

Kde jsou ty doby, kdy při jízdě metrem neměl nikdo u ucha telefon?

Od chvíle, kdy Dopravní podnik i v tunelech zavedl signál, někteří lidé za jízdy hulákají do svých mobilů. Ti slušnější tiše píší zprávy a maily.

V tramvajích ForCity, kterých už po městě jezdí celkem 250, surfuje po internetu skoro každý. Vozy totiž nabízejí bezplatné připojení. A v létě je v nich díky klimatizaci chládek.

V Praze se lépe dýchá

Za posledních deset let se v centru výrazně zlepšilo ovzduší, a to i na takových místech, jako je Legerova ulice. Hodně k tomu pomohly nízkoemisní zóny - omezily vjezd starých aut do širšího centra.

Proměnou také prošla samotná Severojižní magistrála. I na ní už mají cyklisté svůj vlastní pruh a automobilová doprava není tak divoká, jako tomu bylo v minulosti, ještě v roce 2014. Pamatujete?

Vize a plány: zvláštní shoda

AutoMat

Kam směrovat Prahu? Diskutujme
Iniciativa představila svou vlastní vizi rozvoje Prahy v příštích deseti letech. Zaměřuje se na oblast dopravy a veřejného prostoru.

Lidé z AutoMatu tak chtějí odstartovat diskusi, jakým směrem by se měla Praha dál vyvíjet. Chtějí, aby se do ní zapojili také pražští politici a zaujali postoj k dalšímu rozvoji města. Mimo to kritizují dosavadní postup, kdy město investovalo a plánovalo často bez jednotného konceptu.

Institut pro územní plán

Představí vizi až do roku 2040
Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) práci AutoMatu ocenil a nyní se ji chystá prostudovat. Přislíbil také, že bude na dokument v brzké době reagovat. IPR v současné době plánuje aktualizaci Strategického plánu hlavního města, kterou představí na přelomu srpna a září.

Plán bude obsahovat podobnou vizi, která se zaměří mimo jiné i na dopravu. Plán bude rozdělen do tří částí podle let 2020, 2030 a 2040.

Magistrát

Ano, aut by mělo být méně
Také hlavní město chce snižovat podíl individuální automobilové dopravy (IAD). Náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza však připomíná, že Praha je na tom s jejím podílem 33 procent oproti jiným evropským městům poměrně dobře.

I podle něj je však nutné přijít s konkrétní koncepcí, jak ji případně v metropoli snižovat. Až ve chvíli, kdy bude mít město plán, podle něj bude možné hovořit o tom, o kolik.

Dopravní podnik

Do roku 2025 bez bariér
Také Dopravní podnik má svoji vizi. Chce, aby byla do roku 2025 MHD zcela bezbariérová. A to jak na povrchu, tak pod zemí. V brzké době proto podnik plánuje vybudovat výtahy do stanic Můstek, Anděl a I. P. Pavlova. Navyšovat bude počet nízkopodlažních linek.

Jak si představujete pražskou dopravu v roce 2025 vy?
Pište na adam.vachal@mfdnes.cz

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.