Za jedenáct let auto v Praze potřebovat nebudete, sní iniciativa

  11:09
V roce 2025 nebudete v Praze potřebovat vlastní auto. Proč? Protože veřejná doprava bude naprosto dokonalá. Tak vidí budoucnost metropole iniciativa AutoMat. Podle ní je scénář popsaný v textu realizovatelný. Zásadní tezí je, že Praha může snížit podíl individuální automobilové dopravy ze 33 na 25 procent.

Vizualizace možné podoby rekonstrukce Malostranského náměstí. | foto: AutoMat

MF DNES tuto vizi a existující plány města spojila a sestavila obraz ideální budoucnosti hlavního města:

Píše se rok 2025 a jezdit po Praze vlastním autem už není "cool".

Kdo by taky chtěl platit za benzin, povinné ručení a parkovací místo ve vlastní ulici jen proto, aby se dopravil z bodu A do bodu B. Metrem se člověk dostane klidně až do Písnice. A kam metro nevede, tam jezdí tramvaje - třeba do Suchdola.

Pravda, občas to bez auta prostě nejde, ale proč ho hned kupovat, když stačí vyjít z domu do ulice a nějaké si jednoduše půjčit.

Od té doby, co v Praze funguje carsharing, to není žádný problém. Městská auta jsou levná a stojí skoro na každém rohu.

Navíc s nimi člověk zaparkuje i na místech, do kterých by s vlastním autem nesměl. Kdo by před deseti lety řekl, že v Praze budou jezdit veřejná auta a průměrně se o jedno takové bude dělit osm lidí?

Aut v Praze zkrátka ubylo. Naopak více lidí teď jezdí na kole. Aby ne, když se dají bicykly podobně jako auta půjčit. V ulicích už je veřejných kol přes tisíc a nejspíš jich ještě přibude.

Co pro dopravu udělat

Vize pro Prahu 2025, kterou představila iniciativa AutoMat, vychází z několika tezí. Zde jsou některé z nich: 

  • Dopravní a územní plánování je třeba propojit. Sníží se nároky na dopravu v konkrétních místech.
  • Je třeba snížit podíl individuální automobilové dopravy.
  • Veřejná doprava by měla být i nadále konkurenceschopná.
  • Stavby pro autodopravu budou sloužit v první řadě ke zlepšení životního prostředí, nikoliv ke zvýšení kapacity.
  • Město se pustí do zkvalitnění veřejného prostoru. Ulice by neměly být uzpůsobené pouze automobilové dopravě.

Cyklistika je navíc mnohem bezpečnější. Přibývá totiž čtvrtí, ve kterých smějí řidiči jezdit nejvýše třicítkou. Nemluvě o desítkách kilometrů nových cyklopruhů. Díky nim lze dokonce některé jednosměrky projet i v protisměru.

Autobusy staví jen tam, kde čekají lidé. Šetří tím čas

MHD už není to, co dřív. Ale v dobrém slova smyslu. Všechny autobusové zastávky jsou sice na znamení, a když chce cestující vystoupit, musí pokaždé zmáčknout tlačítko, ale zase jsou autobusy v cíli mnohem rychleji.

Z jízdních řádů nezmizely pouze značky pro zastávky na znamení, které tak už byly k ničemu, ale také označení nízkopodlažních spojů. Důvod? Bezbariérové jsou přece všechny linky.

A nejen to. Od roku 2025 jsou ve všech stanicích metra výtahy nebo plošiny, které pomáhají zdolat schody. Město také upravilo tramvajové a autobusové zastávky, které dělaly problém lidem na vozíku nebo rodičům s kočárkem.

Ulice zaslouží pozornost

  • Pražské ulice by podle vize AutoMatu měly být místem nejen pro řidiče aut, ale také pro chodce a cyklisty.
  • Myslet by se mělo více na celkovou podobu ulic. Ty si zaslouží také větší množství laviček, pítek a dalších doplňků.
  • Proměnu by podle iniciativy potřebovaly především hlavní pražské třídy, jako je třeba Vinohradská.

Kde jsou ty doby, kdy při jízdě metrem neměl nikdo u ucha telefon?

Od chvíle, kdy Dopravní podnik i v tunelech zavedl signál, někteří lidé za jízdy hulákají do svých mobilů. Ti slušnější tiše píší zprávy a maily.

V tramvajích ForCity, kterých už po městě jezdí celkem 250, surfuje po internetu skoro každý. Vozy totiž nabízejí bezplatné připojení. A v létě je v nich díky klimatizaci chládek.

V Praze se lépe dýchá

Za posledních deset let se v centru výrazně zlepšilo ovzduší, a to i na takových místech, jako je Legerova ulice. Hodně k tomu pomohly nízkoemisní zóny - omezily vjezd starých aut do širšího centra.

Proměnou také prošla samotná Severojižní magistrála. I na ní už mají cyklisté svůj vlastní pruh a automobilová doprava není tak divoká, jako tomu bylo v minulosti, ještě v roce 2014. Pamatujete?

Vize a plány: zvláštní shoda

AutoMat

Kam směrovat Prahu? Diskutujme
Iniciativa představila svou vlastní vizi rozvoje Prahy v příštích deseti letech. Zaměřuje se na oblast dopravy a veřejného prostoru.

Lidé z AutoMatu tak chtějí odstartovat diskusi, jakým směrem by se měla Praha dál vyvíjet. Chtějí, aby se do ní zapojili také pražští politici a zaujali postoj k dalšímu rozvoji města. Mimo to kritizují dosavadní postup, kdy město investovalo a plánovalo často bez jednotného konceptu.

Institut pro územní plán

Představí vizi až do roku 2040
Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) práci AutoMatu ocenil a nyní se ji chystá prostudovat. Přislíbil také, že bude na dokument v brzké době reagovat. IPR v současné době plánuje aktualizaci Strategického plánu hlavního města, kterou představí na přelomu srpna a září.

Plán bude obsahovat podobnou vizi, která se zaměří mimo jiné i na dopravu. Plán bude rozdělen do tří částí podle let 2020, 2030 a 2040.

Magistrát

Ano, aut by mělo být méně
Také hlavní město chce snižovat podíl individuální automobilové dopravy (IAD). Náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza však připomíná, že Praha je na tom s jejím podílem 33 procent oproti jiným evropským městům poměrně dobře.

I podle něj je však nutné přijít s konkrétní koncepcí, jak ji případně v metropoli snižovat. Až ve chvíli, kdy bude mít město plán, podle něj bude možné hovořit o tom, o kolik.

Dopravní podnik

Do roku 2025 bez bariér
Také Dopravní podnik má svoji vizi. Chce, aby byla do roku 2025 MHD zcela bezbariérová. A to jak na povrchu, tak pod zemí. V brzké době proto podnik plánuje vybudovat výtahy do stanic Můstek, Anděl a I. P. Pavlova. Navyšovat bude počet nízkopodlažních linek.

Jak si představujete pražskou dopravu v roce 2025 vy?
Pište na adam.vachal@mfdnes.cz

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Sparta - Třinec 2:3. Série se vrací do Slezska, domácí stíhací jízdu nedotáhli

9. dubna 2024  18:20,  aktualizováno  22:27

Hokejisté Sparty nevyužili ani druhý mečbol na postup do finále. Po nevydařené úvodní třetině...

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zdražit zóny a část peněz rozdělit lidem bez aut. Praha 7 chce parkovací revoluci

10. dubna 2024  12:13

Praha 7 dlouhodobě řeší nedostatek parkovacích míst a naopak neustále se zvyšující počet aut....

Slavia už nyní blízko účasti v Evropské lize. Jaké vyhlídky mají Sparta a Plzeň?

9. dubna 2024  16:22

Šampioni, nebo druzí jako loni. Slávistickým fotbalistům, kteří se poprvé od loňského října probili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po srážce s pracovním strojem zemřel ve Všestudech na Mělnicku cyklista

10. dubna 2024  20:07

Ve Všestudech na Mělnicku ve středu vpodvečer po srážce s pracovním strojem zemřel cyklista....

Policie navrhla obžalovat tři firmy, které figurují v korupční kauze Dozimetr

16. dubna 2024  11:49

Další tři firmy navrhli policisté obžalovat v souvislosti s kauzou Dozimetr. České televizi (ČT) to...

Clam-Gallasův palác je plný symbolů, rozluštit je pomáhají průvodkyně

16. dubna 2024  10:47

Jedinečnost potvrzují detaily. Platí to i při exkurzi v Clam-Gallasově paláci, barokní...

Vlak najel do stromu, který spadl na trať. Provoz mezi Čerčany a Benešovem stojí

16. dubna 2024  6:20,  aktualizováno  10:35

Provoz vlaků na železniční trati Praha - Benešov v úseku mezi Čerčany a Benešovem zastavily...

Vítr po celém Česku lámal stromy a zastavil vlaky. Poryvy shodily i posed

16. dubna 2024  9:20

Silný vítr v noci na úterý lámal stromy po celé zemi. Jen v Královéhradeckém kraji hasiči...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...