MF DNES tuto vizi a existující plány města spojila a sestavila obraz ideální budoucnosti hlavního města:
Píše se rok 2025 a jezdit po Praze vlastním autem už není "cool".
Kdo by taky chtěl platit za benzin, povinné ručení a parkovací místo ve vlastní ulici jen proto, aby se dopravil z bodu A do bodu B. Metrem se člověk dostane klidně až do Písnice. A kam metro nevede, tam jezdí tramvaje - třeba do Suchdola.
Pravda, občas to bez auta prostě nejde, ale proč ho hned kupovat, když stačí vyjít z domu do ulice a nějaké si jednoduše půjčit.
Od té doby, co v Praze funguje carsharing, to není žádný problém. Městská auta jsou levná a stojí skoro na každém rohu.
Navíc s nimi člověk zaparkuje i na místech, do kterých by s vlastním autem nesměl. Kdo by před deseti lety řekl, že v Praze budou jezdit veřejná auta a průměrně se o jedno takové bude dělit osm lidí?
Aut v Praze zkrátka ubylo. Naopak více lidí teď jezdí na kole. Aby ne, když se dají bicykly podobně jako auta půjčit. V ulicích už je veřejných kol přes tisíc a nejspíš jich ještě přibude.
Co pro dopravu udělatVize pro Prahu 2025, kterou představila iniciativa AutoMat, vychází z několika tezí. Zde jsou některé z nich:
|
Cyklistika je navíc mnohem bezpečnější. Přibývá totiž čtvrtí, ve kterých smějí řidiči jezdit nejvýše třicítkou. Nemluvě o desítkách kilometrů nových cyklopruhů. Díky nim lze dokonce některé jednosměrky projet i v protisměru.
Autobusy staví jen tam, kde čekají lidé. Šetří tím čas
MHD už není to, co dřív. Ale v dobrém slova smyslu. Všechny autobusové zastávky jsou sice na znamení, a když chce cestující vystoupit, musí pokaždé zmáčknout tlačítko, ale zase jsou autobusy v cíli mnohem rychleji.
Z jízdních řádů nezmizely pouze značky pro zastávky na znamení, které tak už byly k ničemu, ale také označení nízkopodlažních spojů. Důvod? Bezbariérové jsou přece všechny linky.
A nejen to. Od roku 2025 jsou ve všech stanicích metra výtahy nebo plošiny, které pomáhají zdolat schody. Město také upravilo tramvajové a autobusové zastávky, které dělaly problém lidem na vozíku nebo rodičům s kočárkem.
Ulice zaslouží pozornost
|
Kde jsou ty doby, kdy při jízdě metrem neměl nikdo u ucha telefon?
Od chvíle, kdy Dopravní podnik i v tunelech zavedl signál, někteří lidé za jízdy hulákají do svých mobilů. Ti slušnější tiše píší zprávy a maily.
V tramvajích ForCity, kterých už po městě jezdí celkem 250, surfuje po internetu skoro každý. Vozy totiž nabízejí bezplatné připojení. A v létě je v nich díky klimatizaci chládek.
V Praze se lépe dýchá
Za posledních deset let se v centru výrazně zlepšilo ovzduší, a to i na takových místech, jako je Legerova ulice. Hodně k tomu pomohly nízkoemisní zóny - omezily vjezd starých aut do širšího centra.
Proměnou také prošla samotná Severojižní magistrála. I na ní už mají cyklisté svůj vlastní pruh a automobilová doprava není tak divoká, jako tomu bylo v minulosti, ještě v roce 2014. Pamatujete?
Vize a plány: zvláštní shodaAutoMat Kam směrovat Prahu? Diskutujme Lidé z AutoMatu tak chtějí odstartovat diskusi, jakým směrem by se měla Praha dál vyvíjet. Chtějí, aby se do ní zapojili také pražští politici a zaujali postoj k dalšímu rozvoji města. Mimo to kritizují dosavadní postup, kdy město investovalo a plánovalo často bez jednotného konceptu. Institut pro územní plán Představí vizi až do roku 2040 Plán bude obsahovat podobnou vizi, která se zaměří mimo jiné i na dopravu. Plán bude rozdělen do tří částí podle let 2020, 2030 a 2040. Magistrát Ano, aut by mělo být méně I podle něj je však nutné přijít s konkrétní koncepcí, jak ji případně v metropoli snižovat. Až ve chvíli, kdy bude mít město plán, podle něj bude možné hovořit o tom, o kolik. Dopravní podnik Do roku 2025 bez bariér Jak si představujete pražskou dopravu v roce 2025 vy? |