Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha přemýšlí, jak dostat Opencard k seniorům, kteří jezdí zdarma

  13:58aktualizováno  13:58
Senioři, kteří budou chtít jezdit pražskou MHD zdarma, budou pravděpodobně muset mít Opencard. Když si ji nezařídí, budou si muset kupovat jízdenky. Město nyní hledá způsob, jak kartu k seniorům co "nejbezbolestněji" dostat.
Pražskou MHD se od července zdarma bez opencard už nikdo nesveze. Ilustrační foto

Pražskou MHD se od července zdarma bez opencard už nikdo nesveze. Ilustrační foto | foto: Koláž - iDNES.cz

V případě seniorů nad 70 let dosud stačilo, když revizorovi ukázali papírovou průkazku s věkem. Řada z nich tolerovala také to, když cestující ukázal občanský průkaz.

Od července si ale budou muset pořídit plastovou kartičku. A na ni si nahrát aplikaci k prokazování věku.

"O tom, zda budou muset mít Opencard, zatím ale ještě není rozhodnuto," poznamenal Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který pražskou městskou dopravu organizuje.

Důvodů, proč by senioři měli mít Opencard, je hned několik. Jedním z nich je to, že Dopravní podnik potřebuje mít přehled, kolik cestujících svezl.

"V zásadě je to právě kvůli evidenci, která slouží k takzvanému prokázání výše ztráty z uznávání slevy, podobně jako je to u seniorů 70 plus ve vlacích," uvedl Drápal.

JÍZDNÉ ZDARMA

Hranice, od kdy mohou děti jezdit zdarma se nebude zvedat poprvé. K prvnímu zvyšování přistoupili v případě dětí politici loni v květnu. Z šesti let se zvedla na deset. Od července to bude zmíněných patnáct. V případě seniorů se od července sníží ze sedmdesáti let na šedesát pět.

To znamená, že podle celkového počtu přepravených cestujících, kteří jedou zadarmo, potom Dopravní podnik společně s Ropidem spočítá, kolik na slevách "prodělaly". Tolik peněz potom chtějí od hlavního města zpětně z jeho rozpočtu doplatit.

Druhý důvod je potom to, aby revizor rozpoznal, kolik je cestujícímu ve skutečnosti let.

"Stejné je to v případě dětí do patnácti let. Řada čtrnáctiletých dívek vypadá na sedmnáct a nepoznáte, že jim je méně a že mohou jezdit zdarma," konstatovala mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Město hledá způsob jak získání karty usnadnit

Senioři, kteří dosud jezdili v MHD s papírovou průkazkou, se ale nemusí obávat, že by najednou museli běhat po úřadech a shánět plastovou kartičku.

"Hledáme způsob, abychom jim případný přechod co nejvíce ulehčili. Chápeme, že většina z nich si kartu nezařídí přes internet, proto jednáme třeba s knihovnami a podobnými institucemi, kam senioři běžně chodí," upřesnil mluvčí Opencard Martin Opatrný.

Od toho, že budou děti a senioři jezdit zdarma, si politici slibují zejména to, že městskou dopravu bude využívat víc lidí. Například rodina bude cestou po Praze platit jen za ty členy, kteří jsou v takzvaně nejproduktivnějším věku.

Ke změně věkových hranic, které určují, zda musí člověk za jízdu platit, dojde 1. července. Nově budou zdarma jezdit děti až do patnácti let, dosud to bylo do deseti, a také senioři od pětašedesáti let.

Dopravní podnik bude jízdné stát v případě dětí zhruba čtyřicet milionů, u seniorů to potom bude podle předběžných odhadů asi 125 milionů korun. Ty dostane od města z rozpočtu.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Napřed muži ukradli hodinky a pak utíkali, až se jim za patama prášilo.
VIDEO: Policisté hledají dva muže, kteří „drze“ ukradli hodinky

Kriminalisté hledají dvojici mužů, kteří ukradli hodinky v pražském nákupním centru. Zachytila je kamera. Jeden kradl, jeho komplic už na něj čekal a pak se...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.