Divadlo Archa a centrum MeetFactory dostaly při posledním porcování peněz na kulturu nejvyšší částky dvacet a deset milionů ročně, a to na čtyři léta (to je maximální doba trvání grantu).
Přitom v Arše šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg čekal v lednu 2013 na výsledky prezidentských voleb. MeetFactory založil výtvarník David Černý. I zahraniční média si všimla jeho sochy prostředníčku provokativně vztyčeného směrem k Hradu, kde v tu dobu seděl prezident a Schwarzenbergův konkurent Miloš Zeman.
Kam poputují peníze?Divadlo Vosto5 2,9 mil. (2 roky) Nic nedostala třeba divadla Na Fidlovačce, Komedie, v Řeznické, Viola, Letní shakespearovské slavnosti či Febiofest. Přidělené granty musí ještě schválit zastupitelstvo. |
„Rozdělování grantů je objektivní, není ovlivněné ideologií,“ odmítá předseda kulturní komise Jiří Liška (TOP 09) otázku, zda není rozhodování stranicky motivované.
„Komise má patnáct členů a čtrnáct z nich jsou nestraníci a respektovaní odborníci,“ řekl náměstek primátora Václav Novotný (TOP 09). Dodal, že udělení víceletého kulturního grantu je pro organizace projevem nejvyšší důvěry.
Nutno dodat, že Archa i MeetFactory nabízejí jedny z nejkvalitnějších programů.
Praha rozděluje na kulturu tři sta milionů korun, což je podle Novotného víc, než kolik dává Ministerstvo kultury a všechny kraje dohromady. Archa má dostat čtyřikrát za sebou 22 až 23 milionů, MeetFactory čtyřikrát 10 milionů.
„Archa sídlí v objektu, kde majitel zvyšuje nájemné, peníze padnou právě na jeho úhradu,“ poznamenal Liška.
Jsou skvělí, přesto mají půlku
To, že část žadatelů našla u svých žádostí „nuly“, není divné. Vždyť peněz je omezené množství. Avšak vysvětlení komise je místy zarážející. Jedné firmě třeba nedali ani korunu a poslali ji na Moravu.
„Z hlediska současné kulturní komunikace a proměn jejích center by jistě bylo vhodné zvážit přesun těchto aktivit například do Ostravy,“ napsali odborníci k žádosti o necelé dva miliony na Ceny Czech Grand Designu. To v pořadatelské firmě Profil Media vyvolalo překvapení. „Vůbec nevíme, co si o tom máme myslet,“ uvedla za ně mluvčí Barbora Švehlová.
Z metropole se stěhovat nehodlají. „Odůvodnění je asi trochu trhlé, ale na ceny jim dáme prostředky z jiné škatulky,“ komentoval případ designérů Liška.
Zástupci Tance Praha si zase v hodnocení přečetli, jak jsou skvělí, ale pak našli u své žádosti půlku peněz a jen na dva roky místo na čtyři. Febiofest, na který ročně přijde v Praze asi 65 tisíc diváků, nedostal nic s tím, že jeho dramaturgie tápe, má nejasné financování a že chce nahradit slavnější filmový festival v Karlových Varech.
„Ale nás za dramaturgii chválí, nemáme ambici nahradit Vary a nevidíme žádné nejasnosti ve financování,“ reagovala Jarmila Záhorová, vedoucí produkce FebioFestu.
Systém rozdělování grantů se i přes aktuální problémy v posledních letech změnil k lepšímu. Dříve o nich rozhodovali zastupitelé, nyní mají vliv experti. Politickému nátlaku však i nadále čelí, jak připustil Liška. Tlak se však podle něj týkal projektů, jež neuspěly.
Komise musí podrobně kontrolovat i financování, protože v minulosti narazili na žadatele, kteří chtěli absurdní částky – třeba tři sta tisíc na telefonování nebo půl milionu na kancelářské potřeby pro šestidenní akci.