Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S příchodem podzimu přibývá v Praze dopravních nehod. Kvůli tmě

  10:21aktualizováno  10:21
S přechodem z letního režimu na podzimní se v metropoli žije trochu jinak. Jiný rytmus života hlavního města potvrzují i čísla. V říjnu se například rapidně zvyšuje počet dopravních nehod. Na vině je mimo jiné nižší podíl denního světla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Oči řidičů si s příchodem podzimu musí zase přivyknout na tmu. Večer se rychle stmívá a ráno často vyjíždějí ještě před svítáním. I to je jeden z důvodů, proč touto dobou tradičně narůstá počet dopravních nehod. Navíc podle průzkumu společnosti Goodyear téměř polovina řidičů jízdu za tmy netrénovala ani v autoškole. Loni i předloni byl říjen dokonce na čele žebříčku v počtu havárií před všemi ostatními měsíci.

"Za loňský říjen se v Praze stalo 1 730 nehod, což je nejvíc ve srovnání se zbytkem roku. Druhý nejhorší byl listopad s 1 602 nehodami," potvrdil mluvčí pražské policie Jan Daněk. Loni se jen za desátý měsíc vyšplhala škoda z nehod na téměř miliardu korun.

Podzim je nebezpečným obdobím i pro chodce. V říjnu dochází v Praze k jejich střetům s auty nejčastěji. Nejvíce takových nehod se tradičně děje u zastávek tramvají. Za nejnebezpečnější místa pro chodce statistiky za loňský rok označily zastávky Biskupcova a Olšanské náměstí na Žižkově, ulici Spálená u stanice tramvaje Národní třída a křižovatku Českomoravská–Freyova u libeňského nádraží.

Podzim mění i čas rozsvěcení pouličních lamp

V hlavním městě je více než sto třicet tisíc lamp veřejného osvětlení. Ještě minulý týden to však vypadalo, že všechny zaspaly a stále si zarputile udržují letní režim. Ráno a navečer tak byla v ulicích často tma. Není to ovšem tak, že by někdo zapomněl seřídit intervaly. Vše totiž řídí stroj, a to rok co rok stejně.

"Veřejné osvětlení je spínáno ročními spínacími elektronickými hodinami, ve kterých je naprogramován každý z třistapětašedesáti dní v roce. Každý rok je to stejné. Každý den se to posouvá přibližně o jednu až tři minuty," popsal mechanismus rozsvěcení pouličních lamp Miroslav Sklenář, mluvčí firmy Eltodo, která osvětlení v metropoli spravuje od roku 1999.

V centru města se tak například v pátek večer rozsvítily lampy minutu po čtvrt na sedm. V sobotu ráno pak zhasly v sedm hodin a 21 minut. V sobotu večer se však město rozzářilo o dvě minuty dříve a v neděli ráno světla rovněž o dvě minuty déle svítila.

Na území hlavního města existují ovšem místní odchylky. Dále od centra města se lampy zpravidla rozsvěcí o deset minut později a ráno zhasínají o deset minut dřív. Zajímavé je, že kvůli své západnější poloze se Praha v zimních měsících obvykle rozsvítí až dvanáct minut po Ostravě a pět minut po Brně.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.