Praha se Škodou Transportation upravila smlouvu pro tramvaje. Ilustrační snímek

Praha se Škodou Transportation upravila smlouvu pro tramvaje. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praha se dohodla na úpravě smlouvy na tramvaje, ročně zaplatí polovinu

  • 148
Dopravní podnik Praha a firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě smlouvy pro dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na novém rozložení splátek. Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy.

Obě strany se zároveň dohodly na rozložení splátek na období delší o čtyři roky, upřesnil pražský primátor Tomáš Hudeček. Smlouva tak už podle něj nebude zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v Česku, ekonomicky ohrožovat.

"Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," uvedl primátor. Dotkl se přitom zvláště v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v městské hromadné dopravě.

"Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD," řekl. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat.

Financování kontraktu za pro město výhodnějších podmínek zajistí Škoda Transportation. "Dopravní podnik to nebude stát ani korunu navíc," doplnil generální ředitel Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Celková úspora již nyní činí nejméně 500 milionů korun.

Součástí dohody se Škodou Transportation, která je podle Ďuriše připravena k podpisu, je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To prý zvýší efektivitu dopravy.

Dál budou obě strany jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc ve spolupráci se strojírenskou firmou zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T, zjistila ČTK.

Podle původního kontraktu, který byl uzavřen někdejším vedením dopravního podniku v roce 2006, tedy době vlády Pavla Béma, měla Praha odebrat dohromady celkem 250 tramvají ze Škody do roku 2018 a každoročně za ně platit přes 2 miliardy korun. Díky nové dohodě se platby rozloží až do roku 2022.

Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Praha se proto před několika měsíci rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě smlouvy, diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale padla.

,