Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha šetří a „oseká“ stavbu Blanky o projekty radnic. Nebudou chodníky

  11:30aktualizováno  11:30
Vedení pražského magistrátu chce "ořezat" projekt tunelu Blanka. Na jeho prodražení nesou totiž svůj podíl také požadavky, které k němu dorazily z městských částí. Ty chtěly v rámci výstavby tunelu opravit chodníky nebo náměstí. Tím by město uspořilo zhruba půl miliardy.

Město chce od tunelu Blanka "osekat" některé projekty. Potřebuje šetřit. Ilustrační snímek | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Aby tunelem Blanka mohly projíždět desetitisíce aut, bude si muset město připlatit až deset miliard korun. Právě proto nyní dumá, kde a jak náklady co nejvíce snížit.

"Budeme jednat s městskými částmi o tom, kde by bylo možné stavbu Blanky zlevnit. V tuto chvíli nemohu říci žádné konkrétní údaje, protože jsme to ještě neprojednali s radnicemi," uvedl náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Prodražení tunelu Blanka

Na prodražení tunelu se nejvíce podepsaly čtyři faktory:

1) Změna projektu Trojského mostu

2) rozhodnutí báňského úřadu o změně technologie ražby

3) nové normy a nová nařízení týkající se technologií

4) požadavky městských částí, Technické správy komunikací Prahy a dalších organizací.

Celkem: skoro 6 miliard korun. Do zdražení tunelu se počítají položky, které ještě do investičních nákladů nebyly zahrnuté, jejich celková hodnota je 500 milionů korun.

V balíku staveb, jež doposud nebyly zahrnuté do nákladů a bylo by možné je lehce škrtnout patří například obnova Letenského náměstí v Praze 7, úprava Letenské pláně a výtvarné zpracování výdechů z tunelu Blanka, které si vyžádali obyvatelé Letné. V Praze 6 by se škrty mohly dotknout například úpravy plochy před nádražím Praha-Dejvice pod Prašným mostem.

Radnice protestují

To se městským částem příliš nezamlouvá, už teď mají, jak obě tvrdí, napjaté rozpočty. "Můžeme se třeba bavit o tom, jakým způsobem musí být ty plochy upravené, ale městská část to určitě hradit nemůže, protože na tyto výdaje nemá v rozpočtu peníze," říká k obnově okolí železniční zastávky Praha-Dejvice místostarosta Prahy 6 René Pekárek.

Ani Praha 7 si nedokáže představit, že by tak nákladné opravy, jaké by je mohly čekat na Letenské pláni či na náměstí, hradila ze svého. Navíc se podle mluvčího Martina Vokuše nejde přímo o požadavky radnice.

"Na výtvarném ztvárnění se dohodli obyvatelé Letné se zástupci investora a Metrostavu. Letenská pláň se musí obnovit, protože ji poškodily stavební jámy a s úpravou povrchu se v původních projektech Blanky počítalo," říká mluvčí.

Letenské náměstí podle něj potřebuje oproti pláni drobnější úpravy, jako například opravy chodníků. Ty se léta odkládají právě kvůli výstavbě tunelu Blanka. "Je vhodné tyto práce udělat současně, městská část ale na ně peníze bude hledat jen těžko," říká Vokuš.

Kde Praha na Blance nakonec ušetří, bude jasné do konce května. Březina nechtěl příliš spekulovat o konkrétních položkách, ale popisoval, že by nerad z akce Blanka vyřazoval protihlukovou stěnu v ulici V Holešovičkách. Ta je podle něj pro lidi důležitá.

Škrtat se nedá vše, některé stavby stojí

Příliš mnoho variant, kde by se dalo ušetřit, však není. Mnohé stavby již stojí a nejde jen o požadavky městských částí Praha 6 a 7, mezi něž patří třeba protihluková stěna u dětského hřiště podél Svatovítské ulice či téměř dokončený podchod pod Hradčanskou.

I na stavební části tunelu, která už je také z velké části hotová, magistrát uspoří jen obtížně. "Snad ale můžeme uspořit peníze na technologické části," naznačil Březina.

Ani tady to však nepůjde snadno. Technologie totiž podléhají nejrůznějším normám, jež se měnily, a kvůli tomu rostla v minulých letech i cena. To se týká například takových věcí, jako je osvětlení tunelů nebo třeba jeho odvětrávání.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Řidič s autem uvízl na přejezdu u Kolína (18.8.2017)
Řidič nezvládl přejezd, z koridoru u Kolína museli auto odtlačit hasiči

Středočeští policisté a hasiči dopoledne zasahovali na železničním přejezdu u Kolína, kde uvázlo auto na kolejích. Žádný vlak se s vozem nesrazil, spoje však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.