Růžová kola si od dubna mohou půjčit Pražané v rámci projektu Rekola.

Růžová kola si od dubna mohou půjčit Pražané v rámci projektu Rekola. | foto: Rekola

Praha chtěla na podzim rozjet sdílení bicyklů. Nestihne to

  • 19
Veřejné sdílení kol pod hlavičkou metropole, které mělo odstartovat nejpozději na podzim letošního roku, se neuskuteční. Konečné rozhodnutí o bikesharingu totiž nejspíš padne až po komunálních volbách, projekt by se tak mohl rozjet nejdříve v létě příštího roku.

Na podzim chtělo město rozmístit do ulic první stojany s veřejnými koly. Za pár korun by si mohl bicykl kdokoliv půjčit a dojet s ním, kam potřebuje. A nyní není jasné, zda se Pražané takzvaného bikesharingu vůbec někdy dočkají.

„Představa, že půjde vše rychle, byla naivní. Konečné rozhodnutí o bikesharingu nejspíš padne až po podzimních volbách. Pokud vše půjde podle plánu, všechna kola by měla být uživatelům k dispozici počátkem léta 2015,“ říká předsedkyně komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová.

Bikesharingu stojí v cestě hned několik překážek. První jsou již zmíněné volby. Pokud totiž TOP 09 půjde na politickou střídačku, může tím celý projekt usnout.

Také městské části, na jejichž území by se stojany s koly měly nacházet, ještě můžou s plány města pořádně zatočit. Zatímco Praha 3 již vyjádřila svou podporu, radnice Prahy 1, se kterou nyní magistrát jedná, má k návrhu výhrady.

„K bikesharingu se stavíme veskrze pozitivně, ale město musí zohlednit specifika historického jádra,“ říká starosta první městské části Oldřich Lomecký.

Podle něj již historické centrum města větší množství kol nepojme, a proto by na tomto území neměl bikesharing fungovat. Jednání však dál pokračují.

Výhodná nabídka s podmínkou

Rozjezd veřejného půjčování kol by podle studie, kterou si magistrát nechal zpracovat, stál zhruba 40 až 50 milionů korun. Dalších 10 milionů ročně by spolkl provoz celého systému. Město však nyní dostalo zajímavou nabídku.

„Provozovatel městského mobiliáře nám nabídl, že celý projekt na vlastní náklady uskuteční, ovšem za cenu prodloužení stávající smlouvy na správu mobiliáře,“ popisuje primátor Tomáš Hudeček.

Město by tak nemuselo nakupovat tisíc kol, vytvářet pro ně zhruba 150 stanovišť a ani se o systém jakkoliv starat. A muselo by na oplátku odpískat hned dvě veřejné soutěže. Jednu na provozovatele bikesharingu a druhou na správu mobiliáře. Obě zakázky by připadly společnosti JCDecaux.

Sdílení kol v Evropě

Vídeň
Počet kol: 1 400
Počet stanovišť: 115
Provozuje: Citybike (JCDecaux)

Paříž
Počet kol: 20 600
Počet stanic: 1 450
Provozuje: Vélib’ (JCDecaux)

Dublin
Počet kol: 550
Počet stanic: 44
Provozuje: dublinbikes (JCDecaux)

Londýn
Počet kol: 6 000
Počet stanic: 400
Provozuje: BiXi

Praha
plán na rok 2015:
Počet kol: 1 000
Počet stanic: 150

Ta už na podobném principu funguje v některých evropských městech. Příkladem je Paříž, kde město výměnou za provoz systému dalo do správy asi 1 600 billboardů. Jenže přidělení zakázky bez veřejné soutěže je riskantní.

Deset nynějších i bývalých radních včetně současného primátora je za takový postup v případu Opencard navrženo na obžalobu. „Všichni jsou dnes proto obezřetní. Dá se čekat, že by se takové rozhodnutí setkalo s kritikou,“ říká Hášová.

Pokud vše půjde podle přestav současného vedení a ani po volbách se situace nezmění, pak na podzim magistrát vypíše veřejnou soutěž, případně se rozhodne, jestli kývne na nabídku JCDecaux.

Mezitím bude pokračovat jednání s radnicemi městských částí.

„Bylo by účelné a praktické, aby si polohu výpůjčních stanic kol každá městská část určila sama, tato stanoviště se v průběhu provozu budou moci flexibilně přemisťovat podle potřeby,“ vysvětluje Hášová.

Zatímco původně město počítalo s rovnoměrným rozmístěním stojanů kol, které by od sebe byly vzdáleny vždy zhruba 300 metrů, nyní si magistrát hraje s myšlenkou, že by se veřejná kola nacházela především v blízkosti stanic metra. „Systém by tak byl více určen pro obyvatele města a ne pro turisty,“ vysvětluje Hašová s tím, že jde zatím pouze o návrh.

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat od České spořitelny, by půjčení kola mohlo stát o něco méně než lístek na MHD. První půlhodina jízdy by však mohla být zdarma. Podobně to chodí v řadě evropských měst, která již bikesharing zavedla.

Zatímco město s projektem bikesharingu stále otálí, sdružení Rekola mezitím v Praze zahájilo vlastní projekt bikesharingu. Do ulic umístilo desítky růžových kol.