Metrostav dokončil stavební práce na tunelovém komplexu Blanka koncem září. Výstavba přišla na necelých 37 miliard.

Metrostav dokončil stavební práce na tunelovém komplexu Blanka koncem září. Výstavba přišla na necelých 37 miliard. | foto: Michal Šula, MAFRA

O dluzích za Blanku chce Praha s IDS jednat, upouští od arbitráže

  • 3
O nezaplacené faktury v hodnotě 151,5 milionu korun se Praha s firmou Inženýring dopravních staveb dál soudit nebude. Budoucí vedení magistrátu chce upustit od arbitráže a o úhradě dluhu spojeného se stavbou tunelu Blanka s firmou jednat.

Stavba tunelu vyjde Prahu na necelých 37 miliard korun. Nové vedení Prahy zvolí zastupitelé ve středu. Záměr upustit od arbitráže potvrdil kandidát na náměstka primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Cestou arbitráže jít nechceme. Pokud má Praha nějaké závazky vůči IDS, má je zaplatit. S firmou o tom budeme jednat,“ sdělil.

K arbitráži přistoupila Praha zhruba před třemi měsíci pod dosluhujícím vedením TOP 09. Firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. Podle dostupných informací IDS za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se protáhly a firmě prý vzrostly náklady.

Rozhodčí soud zasedl dosud třikrát, ani na jednom zasedání nerozhodl. Na posledním jednání pak své posty opustili dva ze tří rozhodců (více zde) a jednání je zatím oficiálně odročeno na neurčito. Podle získaných informací odstoupili rozhodci z osobních důvodů.

Soud nařídil zaplatit Metrostavu miliardy

U rozhodčího soudu již dříve skončil i spor Prahy a firmou Metrostav, která měla na starosti stavební část tunelového komplexu. Také stavebníkům Praha několik měsíců neproplácela faktury. Arbitři nařídili Praze zaplatit pět miliard korun a firmě do září dokončit stavební práce v tunelu.

Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv.

Dolínek se společně s budoucí primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) minulý týden také  v pátek sešel se zástupci firem, které tunel budují. Stavaři následně uvedli, že městem plánovaný termín otevření 2. prosince je nereálný a nikdy o něm neuvažovali. Řidiči podle nich projedou tunelem až na jaře příštího roku.

Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili (informovali jsme o tom zde).

,