Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové podchody i výtahy. Praha upraví jedenáct stanic metra

  9:20aktualizováno  9:20
Magistrát hodlá přestavět nebo alespoň uklidit bezútěšné stanice metra a jejich okolí. Rozsáhlejší zásah proběhne například na Karlově náměstí nebo Dejvické. Na seznam se dostala také jedna z nových stanic - Bořislavka.

Ilustrační snímek | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Magistrát vybral jedenáct stanic metra, které jako první potřebují „předělat“, aby bylo jejich okolí přívětivější. Někde postačí jen uklidit, odmontovat reklamy a jinde bude Praha plánovat nové podchody a bezbariérové výtahy, jako kupříkladu na Karlově náměstí.

Třemi z jedenácti lokalit projíždí linka A, šest jich je na lince B a dvě na trase metra C. Nejde vždy o nejhorší místa, výběr se zaměřil na oblasti, které lze poměrně rychle a bez velkých obtíží „napravit“.

„Jde o významné stanice s velkým městotvorným a rozvojovým potenciálem,“ upřesnil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Praha pověří Institut plánování a rozvoje, aby prozkoumal a popsal stav jedenašedesáti stanic metra a navíc se jeho pracovníci zamysleli nad lokalitami, kde má vzniknout osm nových na plánované lince D.

Které stanice se promění

Trasa A Skalka, Dejvická a Bořislavka

Trasa B Luka, Lužiny, Hůrka, Karlovo náměstí, Českomoravská a Černý Most

Trasa C Háje a Ládví

Zmíněných jedenáct oblastí Praha vybrala předběžně, avšak jejich seznam by se příliš měnit neměl. Detailní informace o změnách ve stanicích město ještě nemá – podle radní Jany Plamínkové (STAN) mohou povahu novinek ovlivnit i městské části a veřejnost. „U každé stanice to tedy může být jiné. A posléze by se měly vypisovat veřejné architektonické soutěže, což mi přijde jako dobrý nápad,“ upřesnila postup Plamínková.

Nicméně například na Karlově náměstí by podle Institutu mohly plány novinek postupovat rychle, přestože nebudou nejjednodušší ani nejlevnější.

„Už nyní víme, že tu bude zapotřebí upravit vstupy do metra, vybudovat bezbarierový výtah, kultivovat vestibul, změnit skladbu tamních obchodů nebo opravit toalety,“ uvedl příklady změn mluvčí Institutu Adam Švejda.

Na velkou šanci, že by právě tady mohli cestující vidět reálné změny poměrně brzy, pak upozornil proto, že dopravní podnik na Karlově náměstí s investicemi už počítá. A navíc mimo rámec tohoto projektu přibudou na náměstí přechody pro chodce, které umožní pasažérům rychleji najít v poměrně nepřehledné oblasti žádanou zastávku tramvaje.

Změní se i Dejvická

Dejvická – to je další adresa, na které pravděpodobně proběhne rozsáhlejší zásah. Méně zkušení cestující v MHD tam často potřebují dobrý orientační smysl, aby vůbec našli zastávku autobusu či tramvaje. Časté křížení stezek chodců a proudů aut navíc brzdí oba druhy dopravy.

„Náměstí je těžko průchodné, což by měla vyřešit soutěž, kterou chystáme a kvůli které nyní sháníme materiály o podzemí Vítězného náměstí. Z nich se dozvíme, kde by bylo možné vybudovat podchody,“ líčí řešení místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.

Na seznam magistrátu se dostala také jedna z nový stanic – Bořislavka, kde si Plamínková představuje jednoduchou, a především rychlou změnu linek MHD tak, aby na sebe lépe navazovaly.

Stanice Luka by zase mohla sloužit jako přirozené centrum sídliště, ale potřebuje uklidit a podle expertů by jí prospělo odmontování přehršle reklamních plachet na tamním obchodním centru. A nakonec Černý Most. Tam je doprava tak nešikovně zorganizovaná, že mnozí pasažéři tápou. Město tam chce odstranit bariéry a zjednodušit přechody mezi metrem a autobusy.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.