Vyhrazené pruhy už v Praze na několika místech jsou. Řidičům, kteří po nich...

Vyhrazené pruhy už v Praze na několika místech jsou. Řidičům, kteří po nich jezdí neoprávněně, hrozí pokuta až 2 000 korun. | foto: Ropid

Autobusy z kolon vzniklých kvůli Blance vysvobodí pruhy a chytré semafory

  • 212
Zprovoznění tunelu Blanka vedlo na některých místech v Praze ke zhoršení silničního provozu, takže vozidla hromadné dopravy nabírají oproti jízdním řádům značné zpoždění. Organizátor pražské dopravy se proto rozhodl vyhradit desítky silničních pruhů pro autobusy. A chystá i chytré semafory.

Třináct minut. Přesně tak dlouho má podle jízdních řádů trvat cesta autobusu ze Zbraslavského náměstí na Smíchov. Realita je však často jiná. Ve čtvrtek například cestující místo slabé čtvrthodiny strávili v autobusech na zmíněné trase více než padesát minut. Od Lahovického mostu se totiž táhla šest kilometrů dlouhá kolona až k Dobříšské ulici.

Situace se na místě v různé míře opakuje od zprovoznění Blanky takřka každé ráno. Přitom jen mezi kritickou osmou a devátou hodinou ranní ze Zbraslavi vyjíždí celkem dvacet autobusů, které vezou dohromady několik set cestujících.

Město již připravuje opatření, která by průjezd urychlila. „V současnosti připravujeme vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické v oblasti podjezdu pod Barrandovským mostem,“ popisuje mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Podle něj speciální pruh ušetří autobusům ve špičce až pět minut času. To však nestačí, a proto Ropid zkoumá další možnosti, jak umístit pruhy pro autobusy i na další úseky Strakonické.

Kritických míst jsou desítky

A nejen tam. V některých případech již organizátor veřejné dopravy dostal posvěcení od magistrátu. „V první fázi by mělo jít zhruba o třicet různých opatření s preferencí MHD, která jsme schválili. Nepůjde pouze o pruhy, ale například i o stavební úpravy,“ řekl MF DNES náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Na dalších místech se tak do budoucna například objeví i chytré semafory, které pomocí čidel rozpoznají blížící se autobus a tomu na křižovatce padne okamžitě zelená. Podobný systém nyní funguje například v Modřanské ulici u nájezdu na Barrandovský most.

Opatření jsou podle dopravních odborníků nezbytná v Dejvicích. Především v těsné blízkosti Kulaťáku se totiž bezprostředně po zprovoznění tunelového komplexu zhoršila doprava, a především ve Svatovítské ulici se tak tvoří dlouhé kolony. Ropid má připraveno několik možností, jak alespoň pasažérům v městské hromadné dopravě cestu urychlit. S největší pravděpodobností řidičům autobusů povolí, aby ve Svatovítské jezdili po kolejích tamní tramvajové trati.

Rozšířit již existující jízdní pruh pak chce společnost Ropid v ulici Jugoslávských partyzánů, ze které řidiči také najíždějí na Kulaťák a kde s otevřením Blanky počet automobilů také vzrostl.

Další problematickou lokalitou je křižovatka Vypich, kde je podle Drápala třeba zrychlit cestu autobusů. Podobně je na tom také Evropská. Speciální pruhy pro autobusy by mohly vzniknout také v ulicích Patočkova a Milady Horákové. Mezi další kandidáty na jízdní pruh pak patří ulice Průmyslová, Pražský okruh mezi Černým Mostem a Běchovicemi, ulice Na Strži či spojnice Spořilova, Bohdalce a Vršovic. Samostatnou kapitolou zůstává Jižní spojka.

Vedle „malování“ dalších pruhů pro autobusy chce magistrát zpřísnit dohled nad řidiči.

„Pruhy mohou využívat také vozy taxi, ale správně po nich smějí jezdit jen ty žluté a obsazené. Podobně je to s autobusy. Pruhy jsou určeny pouze pro městské a příměstské, ostatní po nich jezdit nesmějí. Chceme, aby to policie více kontrolovala,“ dodává Dolínek. Nově se na pruzích objeví značka IZS. Budou tak sloužit i vozidlům integrovaného záchranného systému.