Důvodem kroku je podle vedení města mimo jiné i nevýhodnost smluv, z nichž některé byly uzavřeny už v 90. letech.
Parkovišť město pronajímá kolem devadesáti, výpovědi se tedy budou týkat zhruba dvou třetin z nich. Ze zbývajících některá skončí, další zahrnují například parkovací domy, které budou z plánu vyjmuty, nebo plochy s komplikovanými majetkoprávními vztahy.
„Chceme, aby parkoviště měla jednotný standard služeb, a zároveň budeme u drtivé většiny parkovacích míst garantovat cenu 800 korun měsíčně pro rezidenty,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Systém městských parkovišť by měl být nově v některých oblastech propojen s parkovacími zónami, takže je budou moci v nočních hodinách využívat rezidenti s platnou parkovací kartou.
„Výhodou je i to, že u parkovišť v městském systému bude on-line databáze volných parkovacích míst,“ řekl Dolínek.
O parkovistě by se měla starat TSK
Parkovací plochy by měla podle náměstka provozovat TSK, což se však ještě může změnit. Firma nicméně už nyní ve spolupráci s další městskou společností, Operátorem ICT, systém připravuje.
Do dubna, kdy skončí nájemní smlouvy, by magistrát rád vysoutěžil vybavení parkovišť, jako jsou kamery a závory. „Cílem je, aby během příštího roku vzniklo jasné penzum parkovacích míst, kam se postupně budou přidávat další,“ dodal Dolínek.
Loni Praha ukončila provoz některých parkovišť, například na Malostranském náměstí nebo vedle budovy muzea hlavního města na Florenci.
Výše nájmu nyní pronajímaných parkovišť se výrazně liší, například nájemci v Habrové ulici na Žižkově platí městu za 45 parkovacích míst 12 609 korun ročně, zatímco v Lýskově ve Stodůlkách 8 167 korun ročně za 66 parkovacích míst.