Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha plánuje zákaz vjezdu kamionů, auta nad 12 tun pustí jen na okruh

  13:53aktualizováno  16:32
Zakážeme kamionům nad 12 tun vjezd do Prahy. Právě takové opatření chystají radní kvůli zlepšení ovzduší v metropoli. Nákladní auta by pak jezdila jen po městském okruhu, do města by se dostalo pouze zásobování. Ke schválení ale povede delší cesta.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky jí budou udělovat městské části. O tomto opatření ale Praha bude muset přesvědčit mimo jiné dopravní policii, která s ním zatím nesouhlasí. Musí s ní proto dál jednat a termín zákazu není jasný.

Plán podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) navíc počítá s tím, že od roku 2017 uvnitř okruhu vzniknou i nízkoemisní zóny.

Dolínek chce návrh radě předložit na příštím jednání. „Možná to pomůže i státu, aby zrychlil přípravu výstavby okruhu,“ uvedl Dolínek. Právě dostavba Pražského okruhu je podle náměstka jediným komplexním řešením dopravní situace v hlavním městě.

Podle studie, kterou si Praha nechala vypracovat na Českém vysokém učení technickém, by bylo vhodnější vjezd kamionů zakázat až od doby otevření Pražského okruhu. „Máme zatím předběžně negativní stanovisko policie,“ řekl Dolínek. Město ale policii zatím se svým návrhem neoslovilo.

V oblasti se zákazem jsou firmy závisté na kamionové dopravě

„Záleží na informacích, které od nich dostaneme, potom se tím budeme zabývat,“ řekl vedoucí odboru služby dopravní policie pražského krajského policejního ředitelství Pavel Švrčula. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa a dostane souhlas policie.

Proti plánu zakázat kamionům vjezd do oblasti uvnitř Pražského okruhu se staví Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Jeho mluvčí Martin Felix řekl, že o takovém opatření lze uvažovat teprve po dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy.

Navíc je podle něj třeba vzít v potaz, že v oblasti s navrhovaným zákazem je řada firem závislých právě na kamionové dopravě. Dopravcům rovněž vadí, že s nimi plán dopředu nikdo nekonzultoval. „Považujeme to za aroganci končící koalice,“ uvedl Felix.

Výjimku v nízkoemisní zóně dostane MHD a auta záchranářů

Nízkoemisní zóna má podle plánů pokrývat území Prahy 1 až 3, 4, 7, větší část Prahy 4 a 10 a menší části Prahy 5, 6, 8 a 9. Nebudou tam smět auta s naftovými motory vyrobená před rokem 2001 a s benzinovými staršími roku 1993, výjimku dostane MHD či auta záchranářů.

„Jde o poměrně malé procento automobilů, ale to neznamená, že to nemá cenu,“ uvedl Dolínek s tím, že postupně za dva roky chce zvýšit požadavky až na dodržení normy na euro 4, která platí od roku 2005.

Automobilová doprava přestavuje v současné době nejvýznamnější zdroj znečištění ovzduší na území Prahy. Pravidelně každou zimu trápí Prahu smog.

Jeho první výskyt letos na podzim vyhlásili meteorologové v noci na pátek. Situace byla způsobená zvýšenými koncentracemi polétavého prachu. Příčinou jeho vyšších koncentrací je kromě automobilové dopravy také spalování odpadů, vytápění tuhými palivy nebo výroba elektřiny v tepelných elektrárnách.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.