Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha poslala miliardy na účet Metrostavu. Blanka ožije příští týden

  14:52aktualizováno  14:52
Vedení hlavního města odeslalo na účet společnosti Metrostav dlužných 2,7 miliardy korun za stavbu tunelu Blanka. Potvrdil to náměstek primátora Jiří Nouza. Uhradit vysokou sumu před týdnem Praze přikázal soud.

Dělníci Metrostavu se vrátí na staveniště tři dny poté, co firma dostane peníze na účet. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Metrostav se podle mluvčího Františka Poláka na stavbu vrátí příští týden ve středu. Město a stavební firma se na tom dohodly ještě předtím, než rozsudek z minulého týdne nabyl právní moci. Obě strany se shodují, že nechtějí dokončení stavby zdržovat.

Praha a Metrostav v pátek podepsaly dohodu o tom, že se stavbaři k práci vrátí tři dny po obdržení dlužné částky. "Banka platební příkaz akceptovala. Částku bude mít Metrostav na účtě v pondělí," řekl Nouza. Pokud se tak stane, ve středu se podle Poláka dělníci na stavbu vrátí.

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby.

Hotovo má být v září

Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale neskončila. Metrostav totiž rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat.

Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.

Auta? Možná až na konci roku

Pětiměsíční lhůta pro dostavbu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla.

Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou nezbytné testy a zkušební provoz. Navíc se schválením klíčové zakázky na stavbu velínů rada stále váhá.

Už nyní některé zdroje neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku. Náměstek Nouza ale v tomto týdnu ČTK řekl, že se dá vše stihnout. Stále věří v zářijový termín zprovoznění tunelu.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun, ačkoli původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní tedy Praha mluví o září.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.