Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Praha plánuje zrychlit vybrané trasy MHD, někde až o desítky minut

  • 119
Nové pruhy a změny v semaforech pomohou autobusům a tramvajím v Praze na deseti problematických trasách, kde nabírají až půlhodinové zpoždění. Vyplývá to z dokumentu, který vypracoval organizátor pražské MHD Ropid. Dokument v úterý schválili pražští radní.

Kvůli zlepšení povrchové hromadné dopravy budou mít tramvaje a autobusy podle Ropidu například přednost na křižovatkách, nebo vzniknou nové vyhrazené pruhy pro autobusy. Na některých místech se autobusy přesunou na tramvajové kolejiště.

„Zjednodušeně řečeno nejde o to, aby se MHD zrychlilo, ale aby se volná průjezdnost pro MHD dostala do řádného stavu. V mnoha úsecích tato průjezdnost není zajištěna, protože je silnice zahlcena auty,“ uvedl specialista Ropid na preferenci veřejné dopravy Tomáš Prousek.

Změny počítají s úpravou na deseti nejzatíženějších trasách v Praze. Patří mezi ně trasa ze Spořilova přes Bohdalec na Želivského a na Jižní Město, úsek Strakonické ulice s Evropskou a Jugoslávských partyzánů a trasa po Průmyslové ulici včetně Spojovací. Zrychlení lze očekávat i v okolí Proseka a Smíchova.

Autobusy a tramvaje budou mít na semaforech volno

Podle Prouska by se u některých delších tras měla nynější doba jízdy v součtu zkrátit až o desítky minut. Například na Strakonické mezi Barrandovským a Lahovickým mostem mají autobusy běžně zpoždění dvacet až čtyřicet minut. Mezi Malou a Velkou Chuchlí by proto měl vzniknout vyhrazený pruh pro autobusy.

Úseky, které Ropid zrychlí

  • Prosek - Vysočany - Libeň - Jarov
  • Malešice - Skalka - Zahradní Město
  • Petrovice - Háje - Chodovec - Jižní spojka - Smíchov
  • Spořilov - Bohdalec - Želivského
  • Dejvice - Střešovice - Břevnov - Vypich - Motol - Nové Butovice
  • Michle - Kačerov - Krč - Lhotka - Modřany - Vídeňská - Betáň
  • Výtoň - Palackého náměstí - Josefov
  • Hostivař - Hrdlořezy/Kyje
  • Evropská (Pražský okruh - Dejvická)
  • Strakonická (Sedlec - Dejvice)

Zdroj: Ropid

Na některých místech se změní cyklus semaforů, které budou v průjezdu křižovatkou upřednostňovat tramvaj či autobus.

Na projekt preference MHD a navazující projekt parkovišť P+R by mělo jít 640 milionů korun, polovinu by měla uhradit Evropská unie.

„První hotové projekty budou nejdříve ke konci příštího roku a první realizované úpravy na základě těchto projektů nejdříve v průběhu roku 2018. Současně ale již v rámci těchto lokalit běží další dílčí projekty na preferenci, které by měly být financovány bez ohledu na tento velký evropský projekt,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.